Hvordan vi som forbrugere definerer vores bolig, og de krav vi stiller til hjemmet har ændret sig fundamentalt.
Hos GROHE har man identificeret fem megatrends, der danner grundlag for de produktnyheder der præsenteres på dette års ISH messe i Frankfurt.
De fem megatrends der danner grundlaget for at GROHE fremadrettet viser vejen for brugen af vand beskrives som ’Forbrugere ændrer opfattelse af brugen af hjemmet’, ’Forbrugere bliver til skabere’, ’Forbrugere søger enkelthed’, ’Forbrugere ønsker kontrol over hjemmet’ og ’Forbrugere ønsker intelligente produktløsninger’. For en virksomhed som GROHE betyder det, at produktinnovation og design er mere end nogensinde før afhængig af en empatisk forståelse af forbrugertendenserne.
Under GROHE’s Key Note tale til ISH gav CEO Michael Rauterkus medier og inviterede et indblik i sammenspillet mellem de nye megatrends, og GROHE’s produktnyheder som har resulteret i løsninger der aktivt vil hjælpe med at forme fremtidens brug af vand.
Forbrugerne bliver til skabere
Grænserne mellem de forskellige rum i vores bolig er og bliver mere slørret. Køkkenet er en del af stuen og badeværelset åbner op til soveværelset. Rummene bliver i stigende grad nogle vi lever i frem for rent funktionelle. Når kravene til rummene stiger, og forbrugeren selv er designer, er der naturligt et større fokus på detaljer end hvad vi har set tidligere. Derfor er produkter til badeværelse og køkken blevet til boligindretning, der giver forbrugerne mulighed for at udtrykke deres individuelle stil og præferencer. For at imødekomme dette har GROHE lanceret en 3D printet vandhane der bryder med både form og funktion: “Forbrugernes forventninger ændrer sig i vid udstrækning”, sagde CEO Michael Rauterkus under hans Key Note tale. GROHE former fremtidens design både analogt og digitalt hvilket giver forbrugere de byggesten, de har brug for, for at udnytte kraften og skønheden i vandet – som en skræddersyet oplevelse. Han fortsætter: “3D printede vandhaner er fremtidens design. For forbrugere er det fremtiden for deres egen kreativitet og ultimativ personalisering. Vi tror på at 3D print vil revolutionere oplevelsen med vand I hjemmet”.
Forbrugerne søger enkelhed
Søgningen efter enkelhed og nemme, intuitive løsninger kombineres med minimalisme på et nyt niveau i hjemmet. GROHE har positioneret sig som et førende globalt brand af komplette badeværelsesløsninger, der støtter forbrugerne i at blive skabere uden at skulle beskæftige sig med kompleksitet. Hos GROHE kombineres kvalitet med et fantastisk udvalg af farver og materialer på tværs af produktkategorier så man altid er sikret en rød tråd i hjemmet: “Ingen andre i branchen tilbyder kvalitet og holdbarhed i så mange farver på tværs af produktkategorier som både badeværelse og køkken kræver”, understregede Michael Rauterkus.
Forbrugere ønsker kontrol over hjemmet
For to år siden lancerede GROHE den første Internet of Things (IoT) løsning: GROHE Sense og GROHE Sense Guard – enheden der installeres på det indgående vandrør og derefter monitorerer vandforbruget i husstanden. Skulle der ske et rørbrud afbryder enheden vandet automatisk. I dag går GROHE forrest med ditaliseringen i sanitetsindustrien, og er meget mere end blot sanitære hardwareløsninger. Ved dette års Key Note event blev der annonceret en ny generation af GROHE Sense vandalarmer, samt GROHE Sense Guard Pro, som er optimeret til brug i flerfamiliehuse og boligblokke. Denne kan installeres på både koldt- og varmtvandsrøret, hvilket giver vandsikkerhed i boliger hvor der er fare andre steder fra end i ens egen bolig. Desuden spåes det at Sense Guard løsningen kan bidrage til at forhindre vandskade i 90 procent af tilfældende på boligmarkedet.