Mercedes-Benz åbner ny, fleksibel og CO2-neutral fabrik
Hjem NYHEDER Mercedes-Benz åbner ny, fleksibel og CO2-neutral fabrik

Mercedes-Benz åbner ny, fleksibel og CO2-neutral fabrik

Af Redaktionen

Fleksibel, digital, effektiv og bæredygtig: Factory 56 repræsenterer fremtidens produktion for Mercedes-Benz og sætter samtidig nye standarder for branchen.

Mercedes-Benz åbner ny, fleksibel og CO2-neutral fabrik

Ola Källenius, Chairman of the Board of Management for Daimler AG og Mercedes-Benz AG.

Effektiviteten på den nye fabrik er øget med 25 % sammenlignet med den tidligere produktion af S-Klassen, mens fleksibiliteten kommer til udtryk i antallet af forskellige biler, som kan produceres på samme fabrik. Factory 56 er en CO2-neutral fabrik med væsentligt reducerede energikrav.

Mercedes-Benz har totalt set investeret omtrent 2,1 milliarder euro i fabriksfaciliteterne og kontorerne i Sindelfingen siden 2014, hvoraf den såkaldte Factory 56 tegner sig for 730 millioner euro.

”Med Factory 56 har vi succesfuldt kombineret fleksibilitet, effektivitet, digitalisering og bæredygtighed. De fordele kan vores medarbejdere i produktionen i Sindelfingen nu nyde godt af, ligesom vores virksomhed og naturligvis ikke mindst vores kunder kan. ”

”Factory 56 tegner billedet af fremtiden for bilproduktion hos Mercedes-Benz: ressourcevenlig, connected og fleksibel. Fordi vi betragter transformationen af vores branche som en holistisk opgave, som inkluderer vores produkter såvel som hele vores værdikæde,” siger Ola Källenius, Chairman of the Board of Management for Daimler AG og Mercedes-Benz AG.

Mercedes-Benz åbner ny, fleksibel og CO2-neutral fabrikCO2-neutral fabrik

Factory 56 opererer helt CO2-neutralt. Det totale energiforbrug er sænket med 25 % sammenlignet med øvrige fabrikker, og tager man turen op på taget, finder man et solcelleanlæg, som leverer selvgenereret, grøn energi til fabrikken. Faktisk kan solenergien dække hele 30 % af det årlige energiforbrug og leverer blandt andet strømmen til ventilationsanlægget.

Ingeniørerne har også sørget for, at fabrikken intelligent kan lagre overskudsenergi fra solcellerne på taget. En stationær energibank baseret på batterier fra biler er nemlig også koblet til DC-netværket med en kapacitet på 1.400 kWh.

Det massive fokus på CO2-neutralitet betyder også, at cirka 40 % af taget er dækket af planter. Ved at plante på taget kompenserer man ikke blot for de kvadratmeter, man ellers har bygget på, det forbedrer også indeklimaet ved at holde på regnvandet, som senere via et system adskiller regnvand fra forurenet vand. Ved at udnytte regnvandet på den måde, fratager Factory 56 byrden fra nærliggende vandkilder og nye, grønne områder kan blomstre op.

Selv hovedbygningen byder på arkitektoniske og bæredygtige højdepunkter. Facaden er nemlig skabt af genbrugsbeton fra nedrivningsmateriale.

Fleksibilitet i top

Foruden det stærke fokus på bæredygtighed har folkene bag den spritnye fabrik også haft for øje, at produktionen skal favne bredt og lynhurtigt kunne omstilles til efterspørgslen. Derfor har man sørget for, at alt fra de mest kompakte biler til store SUV’er, biler med konventionelle forbrændingsmotorer og både plug-in hybrider og fuldt elektriske modeller kan bygges på fabrikken. Produktionen kan endda omstilles i løbet af ganske få dage.

Det hele er blandt andet opnået ved at skifte den traditionelle produktionslinje ud med førerløse transportsystemer. Det betyder, at en række såkaldte Automated Guided Vehicles (AGV) kører førerløst på fabrikken og udgør dermed produktionslinjen. På den måde bliver det langt lettere at ændre produktionen, fordi øvelsen ”blot” er at omdirigere AGV’erne. Der er flere end 400 AGV’ere i gang på Factory 56.

De første biler, som produceres på fabrikken, bliver den nye S-Klasse, mens Mercedes-Maybach versionen følger trop sammen med EQS.

Intelligent produktion er en realitet

På fabrikken danner WLAN og 5G-netværk fundamentet for den digitale infrastruktur, som udnytter både smarte enheder og big data-algoritmer. Via denne fuldstændige digitalisering af fabrikken findes der således heller intet papirforbrug. Hver enkelt bil spores digitalt via et positioneringssystem, og al relevant information vises direkte på skærme i real-time. Dette sparer i alt 10 tons papir hvert år.

Maskiner og produktionsudstyr på fabrikken er opkoblede og repræsenterer dermed Internet-of-Things (IoT) bølgen, og det gør det blandt andet også muligt at følge og spore materiel digitalt over hele jorden.

Factory 56 i tal

  • Konstruktionen af fabrikken har taget 2,5 år.
  • Fabrikken spænder over i alt 220.000 kvadratmeter, hvilket svarer til 30 fodboldbaner.
  • Der er udgravet cirka 700.000 kubikmeter i forbindelse med opførelsen af fabrikken.
  • Der er brugt omtrent 6.400 tons stål til konstruktionen af Factory 56. Det svarer næsten til mængden af stål, som er blevet brugt i forbindelse med opførelsen af Eiffeltårnet i Paris.
  • Cirka 66.300 kubikmeter beton er brugt, hvilket svarer til 150 huse.
  • Der er brugt genbrugs-beton til hovedbygningen.
  • Flere end 1.500 medarbejdere arbejder i to skift på Factory 56.
  • Daimler beskæftiger cirka 35.000 mennesker i Sindelfingen.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>