Mere skærmtid styrker læsetempoet: Gamification får unge til at læse
Hjem UNDERSØGELSE Mere skærmtid styrker læsetempoet: Gamification får unge til at læse

Mere skærmtid styrker læsetempoet: Gamification får unge til at læse

Af Redaktionen

Digitalisering og dalende læselyst blandt unge skaber behov for nye tilgange til læsning, og spilbaseret læring kan være en vej til at styrke de unges læsegejst, forklarer forsker.

Læselysten falder blandt de unge i takt med, at deres digitale forbrug stiger.

Ifølge undersøgelsen ”Børn og unges læsning 2021”, foretaget af Center for Anvendt Skoleforskning for Tænketanken Fremtidens Biblioteker, nyder to ud af tre elever i 5. klasse at læse, mens det kun gælder hver anden elev i 8. klasse. Det skaber behov for nytænkning for at styrke læselysten i udskolingen. Ifølge Lars Konzack, der forsker i gamification ved Københavns Universitet, kan spilbaseret læring være et relevant supplement til undervisningen og det eksisterende materiale:

– Gamification låner elementer fra gamingens verden i en anden kontekst, for eksempel i form af konkurrencer og pointsystem. Når læsningen sættes ind i en ny ramme – såkaldt framing – kan det styrke elevernes motivation. Men det kræver dyb designtænkning, så appen bliver et reelt bidrag til ændret læseadfærd og ikke blot en gimmick.

Dansk forskning har vist, at forventningen om spillet i sig selv kan øge motivationen signifikant. Det er også håbet på Uglegårdsskolen i Solrød Strand, som har valgt at afprøve den gamificerede læsetræningsapp FrontRead i en treårig periode i udskolingen. Appen har fire adaptive læseøvelsestyper med individuel feedback og progressionsvisning, hvor sværhedsgrad og læsehastighed automatisk indstilles ud fra interaktion med eleven.

– Bøgerne konkurrerer med telefonerne, og som læsevejleder i udskolingen mærker jeg tydeligt, at elevernes læsegejst er tæt på ikke-eksisterende. Derfor prøver vi nu med en interaktiv app, der presser eleverne til at yde deres bedste i en overskuelig periode, siger Trine Westergren, læsevejleder og dansklærer på Uglegårdsskolen.

Skimmetræning er blevet vigtigere

Mere skærmtid styrker læsetempoet: Gamification får unge til at læseLæsning af korte digitale tekster fylder en del hos eleverne i udskolingen ifølge undersøgelsen ”Børn og unges læsning 2021”. Det stiller ifølge forskerne krav til læsehastigheden, fordi de digitale formater i højere grad lægger op til skimmelæsning og hurtig orientering.

– Fra de mange tests, vi bruger i udskolingen, kan vi se, at elevernes tekstforståelse er fin, men at læsehastigheden er alt for langsom, fortæller Trine Westergren.

En forbedret skimmeteknik, læsehastighed og motivation forsøger FrontRead at imødekomme med gamiceringen af portalen.

– Vi har fokus på at gøre skimmetræningen mere adaptiv og inddrage feedback, hep og diplomer. Det motiverer eleverne med succesoplevelser, som de kender fra gaming, og vores skimmetræningsprogram har forbedret over 250.000 elevers læsehastighed med cirka 50 procent, siger Mathilde Mikkelsen, læringsansvarlig hos FrontRead.

– Det kan være topmotiverende at få en score i en gamificeret app, og de unge jagter i høj grad den form for succesoplevelse i dag, ikke mindst på sociale medier, hvor et like er et game-element. Det kan dog virke demotiverende, hvis andre klarer det bedre, så det er en fordel, at FrontRead er en individuel træningsapp, siger spilforsker Lars Konzack.

Kognitive færdigheder er på spil

Spørger man læsevejleder Trine Westergren, er læsning meget vigtigt for de unges kognitive og emotionelle færdigheder, heriblandt deres sprogbrug og evne til at visualisere og forstå budskaber.

– Der er behov for at sætte yderligere ind på læsefronten i Danmark, så de unge bliver dygtige og sikre læsere. Det kan gøre, at de fortsat læser og udvikler deres viden, så læsning bliver et redskab til livslang læring, siger hun.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>