Netkøb af møbler og boliginventar gør comeback oven på corona
Hjem UNDERSØGELSE Netkøb af møbler og boliginventar gør comeback oven på corona

Netkøb af møbler og boliginventar gør comeback oven på corona

Af Redaktionen

Når boligen skal indrettes med alt fra sofa til spisebord og garderobeskab, foretager stadig flere danskere købet over nettet.

Danske boligejere har for alvor taget internethandlen til sig, fordi det gør indkøb lettere i en travl hverdag, vurderer Nybolig.

Bortset fra et ekstraordinært fald i det helt særlige coronaår 2020 vælger stadig flere danskere at gå en tur på internettet, når boligen skal indrettes.

Hele 44 pct. af danskere, der har handlet på internettet det seneste år, har således købt møbler og husholdningsartikler online. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Nybolig har analyseret.

Ifølge adm. direktør i Nybolig, Peter J. Mattsen, er udviklingen en indikation på en større tendens, der i disse år former vores måde at bo og leve på.

-Køb af varer på internettet, hvad end det er dagligvarer bragt til døren eller nye møbler og inventar til hjemmet, vinder stadig mere frem. Danskerne efterspørger convenience – nemme, bekvemme og smarte løsninger i en travl hverdag. Og henover de seneste år er det blevet stadig nemmere at handle varer til hjemmet via nettet, siger han.

Retter sig op efter corona
Tallene fra Danmarks Statistik viser dog samtidig, at danskernes købelyst fik et hak over tuden, da coronaen ramte.

-Vi så ret markante fald i danskernes internetkøb på tværs af mange produktgrupper henover 2020 – herunder også møbler og husholdningsartikler. Da coronaen ramte Danmark, fik det forbrugertilliden til at falde nærmest fra den ene dag til den anden, og det ser vi her afspejlet i statistikkerne, siger Peter J. Mattsen.

Hos Nybolig vurderer man dog, at faldet i coronaåret ikke er styrende for udviklingen fremadrettet.

Netkøb af møbler og boliginventar gør comeback oven på corona-En del kunder vil fortsat gerne have muligheden for at kunne se møblerne fysisk, inden de ryger i indkøbskurven. Men generelt ser vi, at danskernes lyst til at handle møbler og artikler til hjemmet via internettet er stigende, og vi har en klar formodning om, at det er et forbrugsmønster, der er kommet for at blive. Derfor ser vi også, at udviklingen allerede har gjort et stærkt comeback i 2021, hvor vi har fået coronaen under kontrol, siger Peter J. Mattsen.

I 2008 handlede kun 18 pct. af internethandlende danskere møbler og husholdningsartikler online. I 2021 er tallet 44 pct. Det svarer til en stigning på 144 pct. på de 13 år, hvor man har undersøgt danskernes købevaner på nettet.

Internethandlende, der har købt møbler og husholdningsartikler det seneste år

Andel af handlende i pct.
2008 18
2009 21
2010 27
2011 44
2012 42
2013 42
2014 40
2015 42
2016 50
2017 50
2018 48
2019 59
2020 37
2021 44

Kilde: Danmarks Statistik

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>