It-sikkerhed er en topprioritet for detailhandlens digitale udvikling
Hjem SIKKERHED It-sikkerhed er nu en topprioritet for detailhandlens digitale udvikling

It-sikkerhed er nu en topprioritet for detailhandlens digitale udvikling

Af Redaktionen

Detailhandlen vægter it-sikkerhed højest, når man taler om digital udvikling.

Til gengæld udgør problemer med at følge væksten på området den største risiko.

Pandemiens mørke år har ændret vores brug af digitale værktøjer og sat turbo på virksomheders digitalisering. Og der er store huller i virksomhedernes arbejde med digitalisering.

Sådan lyder konklusionen i en ny global undersøgelse foretaget af tech-virksomheden Endava blandt it-ansvarlige på tværs af forskellige brancher i ni lande herunder Norden. Her svarer blot 42 procent af de nordiske virksomheder, at deres digitale performance under pandemien har været god.

Digitaliseringen er accelereret med ti år

En hurtig digital indsats har været forudsætningen for at holde hovedet oven vande under pandemien. Ifølge undersøgelsen har 87 procent af de nordiske respondenter handlet hurtigt, da krisen opstod for at fremskynde digitaliseringen i deres virksomhed. Præcis samme andel (87 procent) mener tilmed, at dele af virksomhedens digitale transformation er accelereret med hele ti år på grund af de hurtige teknologiske ændringer, de foretog.

”Pandemien har tvunget virksomheder til at gentænke forretningen og ændre deres it-miljøer nærmest natten over. Selv om pandemien så småt er drevet over, fortsætter den digitale acceleration altså, og vi gør klogt i at holde fast i det nye digitaliseringsparadigme, den har givet os,” siger Philip Carl, der er nordisk chef hos Endava.

Væksttempoet en risiko i detailhandlen

It-sikkerhed er en topprioritet for detailhandlens digitale udviklingUndersøgelsen kortlægger også virksomhedernes største prioriteter og risikovurderinger, hvad angår deres digitale udvikling over de næste tre år.

Her får it-sikkerhed en førsteplads i detailhandlen stærkt efterfulgt af kundeoplevelsen og skalerbarhed af platforme. Vanskeligheder med at følge med detailvæksten opfattes som den største risikofaktor, mens nye forventninger fra forbrugerne samt tele- og hybridarbejde betragtes som de næststørste risici.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>