Nu kan boligforeninger realisere ønsket om elbiler

Ønsket om at køre på el er stigende, men hidtil har beboere i etageejendomme været afskåret fra at lade sig elektrificere.

Nu kan boligforeninger realisere ønsket om elbiler 1Boligforeningen på Krøyers Plads i København har imidlertid knækket koden og etableret en omkostningseffektiv løsning.

Mange, der bor i etageejendom, har længe kigget langt efter ladestandere og parkeret ønsket om elbil. For bor du i en boligforening, skal fællesskabet være enige om at lade fælleskassen betale for det, som, mange tror, er både ubetaleligt og besværligt. Hidtil har det krævet en større anlægsinvestering i blandt andet kabelomlægning og udvidelse med ekstra strøm, når boligforeninger har etableret nye ladestandere. Og det var præcis den besked, boligforeningen på Krøyers Plads fik, da de først kontaktede deres forsyningsselskab med ønsket om at udvide det eksisterende antal ladestandere.

”Da vores forening blev etableret for seks års siden, troede vi, at vi var på forkant med udviklingen med vores fire ladestandere, men det skulle vise sig, at behovet hurtigt voksede sig større. Vi blev enige i bestyrelsen om, at vi måtte finde en løsning. Vi sonderede markedet, og den første løsning, vi stødte på, var at udvide anlægget med en betydelig mængde strøm. Det var dog enormt dyrt, samtidigt med at vi var nødsaget til at benytte sparsomme kvadratmeter til en stor transformer i p-kælderen,” siger Tomasz Goldman, formand for boligforeningen på Krøyers Plads

Bestyrelsen indså, at en løsning som denne ville være svær at få igennem på generalforsamlingen. De valgte derfor at kontakte installationsfirmaet Uggerly Installation, som fik guidet boligforeningen over mod en intelligent løsning, hvor de kunne udnytte den eksisterende elektriske kapacitet.

”Da jeg var med til at etablere de fire første ladestandere i foreningen, fandtes der ikke en løsning, som den Krøyers Plads har fået i dag. I stedet for at købe mere strøm fra forsyningsselskabet og opgradere installationen fordeler vi nu den eksisterende strøm dynamisk og intelligent ud til 20 nye ladestandere – og vi vil i fremtiden snildt kunne koble mange flere på, når behovet opstår. Det er en langt mere omkostningseffektiv og fleksibel løsning, som vi ikke har set på markedet før,” siger Bo Reckeweg, afdelingschef og el-installatør fra Uggerly Installation.

Intelligent opladning
Styresystemet er fra energioptimerings-virksomheden Schneider Electric og hedder EVlink Load Management System. Styresystemet skiller sig ud fra andre løsninger ved, at det fordeler boligforeningens eksisterende elektriske kapacitet intelligent ud fra en række brugerdefinerede parametre. For eksempel kan systemet registrere, at el-forbruget i lejlighederne om natten er lavt og så sende mere strøm ud til ladestanderne. Systemet på Krøyers plads er opsat, så der altid vil være nok strøm til at drive bygningens vitale funktioner. Det vil fx sige, at i det korte tidsrum, hvor alle husets beboere laver mad og vasker tøj samtidigt, vil der ikke være nogen udsving på strømmen, men man vil formentlig opleve, at ladningen af elbilen går en lille smule langsommere i disse perioder.

For de beboere, der kører meget og har brug for en særlig hurtig opladning, er der etableret det, der kaldes VIP-aftaler eller lynladning.

”Der er en rigtig god fordelingsnøgle, og vi bruger kun halvdelen af den strøm, vi har til rådighed – jeg kan bestemt anbefale systemet til andre boligforeninger. Det kræver et minimum af administration, og der har aldrig været udfordringer med systemet. Ønsker man at holde omkostningerne yderligere nede, er det muligt at deles om en ladestander. Regningen bliver sendt til den bruger, der har aktiveret ladestanderen med sit personlige EVlink-kort”, siger Tomasz Goldman, formand for boligforeningen på Krøyers Plads.

Hvem betaler elregningen?
”Inden vi opsatte det nye system, var det viceværtens job at aflæse strømforbruget manuelt hver måned. Den tid kan han bruge på noget sjovere nu. I dag modtager boligforeningens administration data automatisk og kan nemt sende regningen på det individuelle forbrug videre. Det er nemt og bekvemt – og det skal det være,” siger Bo Reckeweg og afrunder:

”Antallet af elbiler i Danmark er i markant vækst, og det er rigtig godt for vores samfund. Men som vi kan se, halser boligforeningerne efter. Vi skal have dem med ind i kampen. Og det kan vi med en løsning som på Krøyers Plads, der er simpel, og som kun kræver en mindre investering. I dag skal jeg ud til en ældre forening på Frederiksberg, som indtil nu har fået at vide, at det nærmest er umuligt at få opsat ladestandere hos dem, så jeg glæder mig til at overbringe dem nyheden om lidt.”

En bedre totaløkonomi
EVlink LMS fra Schneider Electric er ikke kun relevant at opsætte i eksisterende bygninger. Der kan være god økonomi i at tænke den intelligente løsning ind allerede i projektfasen ved nybyggeri, fortæller Lars Skovly, el-teknisk sparringspartner for rådgivere fra Schneider Electric:

”Med vores nye system får du mulighed for at styre el-kapaciteten for hele bygningens forbrug på en måde, som du ellers ikke ville kunne. Samtidig udnytter du kapaciteten optimalt og fremtidssikrer parkeringsanlægget i tråd med den nye ladestanderlovgivning. Og allerbedst: Du undgår at havne i en situation som på Krøyers Plads, hvor løsningen allerede var forældet efter seks år. Med EVLink LMS vil du altid kunne udvide systemet i takt med, at behovet opstår. Vores mål er helt klart, at vi skal det gøre nemt og attraktivt at dreje nøglen om på de gamle biler og gøre drømmen om det grønnere alternativ til virkelighed.”