Nu skal du ikke længere ned i 3Butikken for at spare penge på gammel elektronik
Hjem TELEKOMMUNIKATION Nu skal du ikke længere ned i 3Butikken for at spare penge på gammel elektronik

Nu skal du ikke længere ned i 3Butikken for at spare penge på gammel elektronik

Af Redaktionen

3-kunder har siden 2020 kunne gøre brug af konceptet ’Byt til nyt’, hvor man kan indlevere gammel elektronik mod et nedslag i sin månedlige abonnementspris ved køb af en ny mobil, tablet eller smartwatch.

Men nu skal du ikke længere ned i din lokale 3Butik, hvis du vil spare penge med god samvittighed på at indlevere gammelt elektronisk udstyr.

3 lancerer nemlig i dag en helt ny ’Byt til nyt’ online-service, så du kan klare indlevering af gammelt udstyr fra din computer.

Allerede samme år, som konceptet blev lanceret, blev der indleveret 2700 mobiler på landsplan, hvoraf 89% kunne genbruges. Sidste år steg antallet af indleverede telefoner til ca. 3350 for hele 2022. Det er en stigning på 23% målt mod første indsamlingsår. Det lykkedes også at genbruge endnu flere af de indleverede telefoner end året før, hvoraf hele 93% af de indleverede mobiler blev genbrugt.

På baggrund af konceptets store succes lancerer 3 nu et online-modul, så man kan klare indleveringen af sit elektroniske udstyr hjemme fra sofaen. Det kan skubbe til, at endnu flere 3-kunder vil benytte sig af muligheden, mener direktør for Consumer Markets, Søren Rinnov Østergaard:

”Det er rigtig dejligt at se, at vi har haft så stor interesse i programmet fra begyndelsen. Det er både til gavn for kunderne, men selvfølgelig også for miljøet, for der er rigtig meget CO2 at spare ved at genbruge gammel elektronik. I ni ud af ti tilfælde vil man kunne genbruge det indleverede elektronik, så derfor skal det også være så nemt som muligt at komme af med. Vi håber derfor, vi med vores nye online-modul gør det så nemt for vores kunder at indlevere deres gamle elektronik til os, at de ikke kan lade være. På den måde håber vi, at vi kan hjælpes ad med at spare verden for unødvendig CO2-udledning ved at sikre genbrug af dele af en ellers kasseret mobil mv.”

Genbrugsguld på den nemme måde

Konceptet fungerer således, at man ved køb af en ny mobil, tablet eller smartwatch, kan gøre brug af indbytningsmuligheden. Via en søgefunktion på 3’s webshop finder man den enhed, som man ønsker at indbytte. Herefter skal man besvare fire spørgsmål omkring enhedens stand, hvorefter en indbytningsværdi estimeres.

Når man har gjort det, får man tilsendt en pakkelabel, som man kan bruge til at sende sin elektronik direkte til 3’s samarbejdspartner på ‘Byt til nyt’, Foxway, som vil håndtere den eller de indleverede enheder professionelt med henblik på genbrug. På den måde slipper kunderne for at skulle ned i den lokale 3Butik for at indlevere deres gamle elektronik.

Når elektronikken bliver indleveret, kan det i langt de fleste tilfælde genanvendes på den ene eller anden måde, uanset stand. Selv hvis enheden er i så dårlig stand, at den ikke direkte kan genbruges, kan komponenterne stadigvæk. I det tilfælde skilles udstyret ad, og de enkelte komponenter kan bruges til at lave nye produkter. 3 kan for nuværende tage imod brugte mobiler, tablets og smartwatches:

”Hvis du er 3-kunde, og sidder derhjemme med en gammel mobil, smartwatch eller tablet, og du alligevel skal bruge nyt udstyr, så overvej om dit genbrugsguld er noget, vi kan tage imod. Det har aldrig været nemmere at komme af med det på en fornuftig måde,” afslutter Søren Rinnov Østergaard.

Skal du have en ny mobil, tablet el. smartwatch, kan du indsende dit genbrugsguld til 3 her: 3.dk/byttilnyt

Om 3’s ‘Byt til nyt’-koncept

Nu skal du ikke længere ned i 3Butikken for at spare penge på gammel elektronik‘Byt til nyt’ gælder kun for 3-kunder (gælder ikke for OiSTER og Flexii-kunder). ‘Byt til nyt’ kan kun benyttes ved samtidigt køb af ny mobil, tablet el. smartwatch, og forudsætter et aktivt 3-abonnement.

Det kan stadig lade sig gøre at indlevere i en 3Butik. Uanset salgskanalen har kunder, der har købt et nyt device, 14 dage fra de har modtaget deres nye enhed til at henvende sig i en 3Butik.

Ifm. online indlevering benytter kunden ’Byt til nyt’ i forbindelse med købet. Kunden kan ikke benytte ’Byt til nyt’ online, hvis det ikke er i forlængelse af købsflowet.

Der kan indleveres brugte mobiltelefoner, tablets og smartwatches. Der tages p.t. ikke imod laptops o.l.

På 3’s website kan det ikke lade sig gøre at købe et nyt smartwatch og samtidig gøre brug af ‘Byt til nyt’-muligheden. Det er til gengæld muligt at lave et sådant køb i en 3Butik og bruge ‘Byt til nyt’.

Om 3’s genbrug og sortering af forbrugerelektronik

3 har siden 2020 haft et partnerskab med virksomheden Foxway A/S, der hjælper virksomheder med at sortere forbrugerelektronik. Det er Foxway A/S, der på vegne af 3 står for at genbruge og sortere den indsamlede elektronik. Tallene i denne pressemeddelelse stammer fra Foxways årlige indsamlings- og genbrugsrapport for 3 Danmark.

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>