Den seneste State of Content Management 2022-rapport fra CMS-virksomheden Storyblok viser, at virksomheder interesseret i at kommunikere og markedsføre via eksempelvis AR/VR, smartwatches, stemmestyrede højttalere kan tælles på en hånd.
Storyblok, virksomheden bag det innovative headless CMS-system af samme navn, har i dag annonceret den seneste State of Content Management 2022-rapport, der kaster lys på brugen af indholdsplatforme i organisationer og virksomheder fordelt bredt ud i industrier i USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige.
Og resultaterne er klare: Selvom mange virksomheder vurderer sig selv til at agere ud fra en avanceret omnichannel-tilgang med brug af omnichannelplatforme (contentplatforme til at udsende indhold til flere platforme på én gang), så viser rapporten, at mange virksomheder i realiteten stadig er skeptiske og tilbageholdende over for nye platforme. Imens de fleste stadig holder sig til web og smartphone-apps, så er det kun 7,2 procent af de adspurgte virksomheder, der udsender content til stemmestyrede højttalere, 6,6 procent udsendte materiale til AR/VR-headsets, og 3,7 procent til smartwatches.
Og netop de platforme er også de lavest rangerede, når det kommer til virksomhedernes forventninger til nye platforme i den nærmeste fremtid.
”Dataene viser, at virksomhedernes adoption af nye indholdsplatforme stadig er langsom, men der også dermed er et stort uforløst potentiale i brugen af avancerede indholdssystemer. Når flere virksomheder ser fordelene ved headless CMS-systemer, som netop giver mulighed for at dele indhold til et nærmest uendeligt antal platforme fra et system, så vil omnichannel-tilgangen sprede med langt større hastighed,” siger Dominik Angerer, CEO og medstifter af Storyblok.
Andre resultater fra rapporten:
- 47,96 % bruger 2 til 3 CMS’er i deres organisation
- 47,08 % sagde, at 2 til 3 forskellige teams bruger CMS i deres organisation
- 35,5 % sagde, at tidskrævende processer var en af de afgørende grunde, der fik dem til at flytte til et headless-CMS
- 34,91 % bruger et headless CMS
- 82,91 % af virksomhederne har oplevet forbedringer inden for ROI (return of investment), budgetbrug og performance efter skift til et headless CMS.