Ny digitaliseringschef skal styrke fremtidig vækst i Lindab
Hjem NYHEDER Ny digitaliseringschef skal styrke fremtidig vækst i Lindab

Ny digitaliseringschef skal styrke fremtidig vækst i Lindab

Af Redaktionen

For at styrke virksomheden til fremtidig vækst og indfri digitaliseringens store potentiale har Lindab oprettet en ny stilling som digitaliseringschef.

Ny digitaliseringschef skal styrke fremtidig vækst i Lindab

Thomas Axelsen er udpeget i den nyoprettede stilling som digitaliseringschef hos Lindab. I stillingen skal han være med til at drive virksomhedens digitale udvikling.

Thomas Axelsen er udpeget til stillingen, hvor han skal sikre, at Lindab er med forrest i fremtidens digitaliserede byggebranche.

Fra showroom med virtual reality, smartphone apps til beregning af tagrender eller porte og måling af luftstrømme ved hjælp af ultralyd. Hos leverandøren til byggeriet Lindab er digitalisering ikke et fremmedord. I virksomheden har man oplevet en stigende interessere fra kunder og samarbejdspartnere for de digitale løsninger. Derfor har Lindab nu udpeget en digitaliseringschef, der skal sikre, at virksomheden også fremover er rustet til at indfri digitaliseringens store potentiale.

”I Lindab ønsker vi at forenkle byggeriet, og der spiller digitaliseringen en vigtig rolle. Med udpegelsen af Thomas Axelsen som digitaliseringschef tager vi et vigtigt skridt mod at blive mere digitale og styrke virksomheden til fremtidig vækst. Vi ser et kæmpe potentiale for værdiskabelse for os selv og vores kunder,” siger Mette Brøndum, administrerende direktør i Lindab A/S.

Med en placering i direktionen sender man hos Lindab et klart signal om, at udviklingen i en mere digital retning har betydning for virksomheden.

Indgående kendskab til organisationen skaber nødvendig tillid

Thomas Axelsen har de seneste 21 år været hos Lindab først som IT-supporter og siden IT-chef. Nu er han udpeget til at være manden, der skal sikre, at virksomhedens digitale udvikling følger den strategiske retning. Ifølge Thomas Axelsen er det indgående kendskab til Lindab en absolut fordel i arbejdet med at udvikle organisationen. Det kræver nemlig tillid for at lykkes.

”Det er ikke min rolle at være alle steder og vurdere, hvad jeg synes er smart, fordi jeg er digitaliseringschef. Det er min rolle at udfordre den vante tankegang, så hele organisationen flytter sig og får en mere digital mentalitet. Det gør jeg ved at praktisere kærlig provokation, hvor jeg spørger ind, lytter og stædigt udfordrer mine kollegaer til at se nye muligheder. Det er kun muligt, hvis man har tillid til hinanden,” siger Thomas Axelsen.

Lindab har stor fokus på udvikling af digitale værktøjer, såsom konfiguratorer, regnestokke og dimensioneringværktøjer. Vi ved at kundens tid er dyrebar, derfor tilbyder Lindab forskellige intelligente it-værktøjer, som gør kundernes hverdag lettere.

Digitaliseringens mange niveauer

Fra automatisering af manuelle arbejdsgange og rutiner til bedre anvendelse af data og optimering af salgsarbejdet. Digitaliseringen foregår på mange niveauer, og derfor har man hos Lindab ingen ambitioner om at processen afsluttes foreløbig. Tværtimod. Ifølge Thomas Axelsen betragter man arbejdet med at digitalisere som en løbende proces på lige fod med eksempelvis optimering af produktionen.

”Digitalisering handler om at hjælpe organisationen med at finde og bruge relevante nye redskaber og opkvalificere afdelingerne til at have en mere digital mentalitet. Uanset om man vil erstatte faxen med en e-mail eller have kollegerne til at tænke mere digitalt, er det en ændring i adfærd, og det kræver en høj grad af forandringsledelse og involvering. Man skal sætte sig ned ved siden af folk og forklare og lytte. Når først man gør det, så har de fleste også selv input til, hvordan ting kan gøres smartere,” siger Thomas Axelsen og fortsætter:

”Over tid skal vi hele vejen rundt fra webshop, hjemmeside, CRM-system og RPA. Vi skal blive bedre til at aktivere data, men vi skal bruge de rigtige data til de rigtige ting. Vi er meget opmærksomme på, at digitaliseringen skal styrke den personlige forbindelse til kunderne. Digitalisering handler om mennesker.”

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>