Ny innovativ vinflaske skaber håb om en bæredygtig fremtid for vinindustrien
Hjem EFTER ARBEJDE Ny innovativ vinflaske skaber håb om en bæredygtig fremtid for vinindustrien

Ny innovativ vinflaske skaber håb om en bæredygtig fremtid for vinindustrien

Af Redaktionen

Britiske Garçon Wines vil gøre det muligt at levere vin problemfrit til hjemmet og samtidigt gøre andre dele af vinforsyningskæden mere bæredygtig.

Ny innovativ vinflaske skaber håb om en bæredygtig fremtid for vinindustrienGarçon Wines er en britisk vingrossist, som står bag en ny innovativ, flad vinflaske, der i ifølge dem selv skal fremme vinemballage i det 21. århundrede. I den forbindelse hjalp DS Smith med at afspejle denne ambition i Garçon Wines’ sekundære emballage.

Den prisbelønnede, flade vinflaske er lavet af 100% genanvendelig PET (polyethylenterephthalat) plast.

Den nye form og det nye materiale resulterer i vinflasker, der er 87% lettere og 40% mere rumlige og effektive end den gennemsnitlige runde glasflaske af samme volumen. Disse vægt- og pladsbesparelser betyder, at vinflaskerne er betydeligt mere effektive til transport og reducerer både logistikomkostninger og CO2-udledning fra vinforsyningskæden. I modsætning til andre alternative vinemballageformater, ser disse flasker tilmed smukke ud og respekterer arv og tradition for vinindustrien. Vinflaskerne er derudover nemme at genanvende efter brug.

Bekvemmelighed og grønne ambitioner

Vinflaskerne er oprindelig udviklet af to af grundlæggere af Garçon Wines Santiago Navarro og Joe Revell for at sikre en problemfri levering af vin til britiske hjem via brevsprækken. Garçon Wines satte sig for at forbedre forbrugernes bekvemmelighed og medvirke til at reducere de 900.000 kg. kulstofemissioner i forbindelse med savnede leverancer i Storbritannien.

Alisdair Easton, General Manager hos Garçon Wines forklarer: “Dårlige glasvinflasker, der er skrøbelige og tunge, er efter vores opfattelse ikke længere egnet til det 21. århundredes behov i forhold til online distribution, komplekse forsyningskæder, ressourceknaphed og vigtigst af alt klimaforandringer.”

Garçon Wines’ første projekt med DS Smith var at skabe en enkelt emballage til vinflasker til e-handel. Det skulle være tynd nok til at kunne komme igennem en gennemsnitlig britisk brevboks, men stærk nok til at beskytte flasken og sikre, at den ikke blev beskadiget.

Alisdair fortsætter: “Vi var nødt til at finde en emballagepartner, der kunne arbejde med denne innovative tilgang, og på grund af den globale interesse for designet også være i stand til at klare den internationale skala og omfanget af den potentielle forretning. Som en markedsleder var DS Smith i stand til at præstere på alle ovenstående parametre. Takket være deres innovative måde at arbejde på var slutdesignet præcis det, vi havde tænkt og drømt om, og vi modtog straks positiv feedback fra vores partnere i branchen.”

Emballagen til vinflaskerne er fremstillet af en kombination af FSC-certificerede bølgepapirmaterialer til den ydre liner og genbrugsfibre for resten af emballagen. Dette sikrer, at emballagen afspejler Garçon Wines bæredygtige tilgang til industrien, der lægger stor vægt på at designe produkter, der bruger de rigtige materialer ansvarligt.

Prisvindende emballage giver flere ambitioner

Efter succesen med den flade vinflaske og den tilhørende emballage, der vandt over 10 priser, herunder Diamond Finalist Award i de prestigefyldte Dow Packaging Innovation Awards, vidste Garçon Wines, at for yderligere at innovere på vinforsyningskæden ville de skulle udvikle en multi-flaskeemballage for at forstærke plads- og vægtbesparelsen på de enkelte flasker. I samarbejde med DS Smith udarbejdede de et sekundært emballageformat, der reducerer CO2-udslippet og logistikomkostningerne væsentligt fra den oprindelige forsyningskæde i vinbranchen, ved at pakke otte flade flasker lodret med to liggende vandret i luftrummet omkring flaskehalse. På den måde elimineres næsten al spildplads.

Del Ibbs, Area Sales Manager for DS Smith forklarer: “Garçon Wines-holdet besøgte DS Smiths PackRight Center i Hinckley og tilbragte en dag, hvor de lærte alt om, hvordan DS Smith arbejder med den grønne tilgang til emballage. Sammen diskuterede vi hele projektet fra design til fremstilling. Vi kunne bruge vores ekspertise til at udvikle designet yderligere og sikre, at der var passende beskyttelse mellem flaskerne og samtidig bruge vores Value Tool-værktøj til at kvantificere forsyningskæden besparelser, der ville følge af ændringerne. Det er et privilegium at samarbejde med en kunde fra start, og løsningen har netop vundet prisen for Best Sustainable Packaging på World Food Innovation Awards 2019.”

I sammenligning med den normale 6 stk. kasse, som de traditionelle glasvinflasker sendes i, fylder den nye 10 stk. kasse, som er udviklet sammen med DS Smith, ca. 55% mindre. Det betyder, at en palle der er pakket med den nye 10 stk. kasse kan indeholde 1.040 flasker vin sammenlignet med kun 456 af den traditionelle flaske. Man kan altså have 2,28 gange mere vin på en palle. Det resulterer i en reduktion af omkostninger på både emballage, lagerplads, lagerhåndtering og fragt. Et eksempel er en forsendelse på 50.000 flasker vin. Den nye flaske og tilhørende 10 stk. emballage vil reducere behovet for lastbiler til fragten betydeligt. Hvis man regner med, at en standard lastbil kan fragte 25 paller, kan man reducere antallet af lastbiler fra fem til to. Det vil have en direkte positiv indflydelse på omkostninger og CO2-udledning – faktisk en reduktion på mindst 60%.

Alisdair fortæller om samarbejdet med DS Smith: “I DS Smith som virksomhed har vi fundet en ideel emballagepartner, der deler vores tilgang til bæredygtighed – de er forpligtet til at designe og fremstille produkter af høj kvalitet, bæredygtige produkter, der har et minimalt CO2-udslip og reducere ineffektivitet i forsyningskæder. DS Smith er eksperter på deres område og har hjulpet os med at udvikle nyskabende og banebrydende sekundæremballage, der virkelig supplerer vores unikke flasker. Derudover kan de tilbyde certificering af ”Frustration Free Packaging” (FFP), som vi specifikt søgte. Der er en fantastisk synergi mellem vores to virksomheder, og vi ser allerede frem til at samarbejde om en endnu bedre fremtid for vinbranchen.”

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>