Ny oversigt skal vise kommende studerende hen til de tekniske it-uddannelser, hvor der er mangel på specialister
Hjem NYHEDER Ny oversigt skal vise kommende studerende hen til de tekniske it-uddannelser, hvor der er mangel på specialister

Ny oversigt skal vise kommende studerende hen til de tekniske it-uddannelser, hvor der er mangel på specialister

Af Redaktionen

Den 15. marts er en afgørende skæringsdato for mange unge mennesker.

Ny oversigt skal vise kommende studerende hen til de tekniske it-uddannelser, hvor der er mangel på specialister

Skolebørn lærer kunstig intelligens at genkende papir fra plastik – det skal være tydeligt for fremtidens studerende, hvordan de kan studere it.

Her skal der træffes et vigtigt valg af uddannelse via Kvote 2-ordningen.

Interesserer man sig for it, teknologi og samfundets udfordringer, så kan det være svært at navigere i udbuddet af it-uddannelser.

Det skal være mere klart, hvilke muligheder der er for at læse en teknisk og naturvidenskabelig it-uddannelse. De oplysningssider, der idag har til formål at synliggøre mulighederne for de at studere på alle uddannelser, gør ikke it-uddannelserne særligt synlige.

Der findes i dag en stor underskov på 50+ it-uddannelser, og det er ikke altid tydeligt, hvilke uddannelser, der giver de dybe tekniske kompetencer. ATV’s digitale vismandsråd har derfor lavet en oversigt over hvilke muligheder, der er for at læse en teknisk- naturvidenskabelig it-uddannelse.

“Det er svært at navigere i, hvad der er af relevante it-uddannelser, og derfor er der stor sandsynlighed for, at man ikke får set alle de gode muligheder. Vi har derfor lavet en oversigt over, hvilke it-uddannelser, der falder inden for de teknisk-naturvidenskabelige område. Den skulle meget gerne gøre det lettere at navigere i udbuddet af it-uddannelser, der giver de udviklingskompetencer, som samfundet har brug for,” siger Ole Lehrmann Madsen, formand for ATV’s digitale vismandsråd, ATV, og professor i datalogi på Aarhus Universitet.

Det er vigtig at hjælpe studerende med et overblik over området, påpeger Thomas Riisgaard Hansen, direktør for DIREC – Digital Research Centre Denmark, der har til formål at opbygge en større kapacitet af it-specialister.

“Hvis man gerne vil arbejde med teknologier som kunstig intelligens, algoritmik, sikkerhed, internet of things og lignende områder, så er overblikket et rigtig godt udgangspunkt for at tilegne sig vigtige kompetencer, som vi i Danmark får brug for” siger Thomas Riisgaard Hansen.

Danske virksomheder og den offentlige sektor mangler især specialister med teknisk-naturvidenskabelige it-kompetencer, og der er idag en flaskehals her. Det skyldes, at det er disse uddannelser, der giver kompetencer til at designe, konstruere og udvikle komplekse it-løsninger. Hvis vi som samfund gerne vil have indflydelse på de it-løsninger, vi skal bruge, så er der massivt brug for flere, der kan udvikle løsningerne.

Det samme gælder brugen af data. Data kan kun omsættes til viden og værdi, hvis vi som samfund besidder dybe tekniske kompetencer til udvikling af algoritmer og kunstig intelligens. Udviklingskompetencer på IT-området er således helt centrale for samfundet, vores valgfrihed omkring løsninger og for fortsat velfærd.

Næstformand i ATV’s Digitale vismandsråd, Stephen Alstrup, professor, DIKU, CEO, Supwiz, udtaler: “Vi skaber et unødigt benspænd ved ikke at gøre det let for studerende at få overblik og ikke af synliggøre mulighederne. Det er simpelt greb for at afhjælpe flaskehalsen”.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>