Ny teknologi spænder ben for hver anden medarbejder

Virksomheder anskaffer ny teknologi for at forbedre medarbejdernes produktivitet, men for halvdelen af medarbejderne ender den med at skabe problemer i hverdagen, viser en ny rapport fra Lenovo.

Ny teknologi spænder ben for hver anden medarbejder 1Kunstig intelligens og IoT-enheder er blandt de foretrukne teknologier, virksomheder investerer i, når de forsøger at optimere arbejdsgange, øge produktiviteten og i sidste ende forbedre tallene på bundlinjen. Teknologi ender dog i mange tilfælde med at skabe flere problemer, end den løser, viser en ny undersøgelse, som analysevirksomheden Walnut har foretaget på vegne af Lenovo

Undersøgelsen kortlægger 1.000 europæiske it-beslutningstageres erfaringer med investering i og implementering af ny teknologi. Og konklusionerne er ikke udelukkende positive. Alt for sjældent bliver medarbejderne tænkt ind i beslutningsprocessen, og det har betydning for deres produktivitet. 48 procent af de adspurgte svarer således, at de bliver udfordret i at udføre deres daglige arbejde, efter at ny teknologi er blevet implementeret i virksomheden.

Medarbejderne har ifølge undersøgelsen tendens til at blive overvældede af teknologiens kompleksitet og det tempo, forandringerne sker i. Det gælder fx for ny software, som medarbejderne ifølge 47 procent af de adspurgte beslutningstagere har svært ved at omfavne og blive bevendt med.

Hav altid medarbejderne for øje

Virksomheder og ledere bør have medarbejderne for øje i beslutningsprocesserne, når de vil investere i ny teknologi, anbefaler Giovanni Di Filippo, President i Lenovos Data Centre Group, EMEA.

”Tiderne skifter. Ikke kun for virksomheder, men for hele teknologibranchen. Hvis mentaliteten i branchen ændrer sig, og der først og fremmest tages hensyn til menneskene, når virksomheder køber og adopterer ny teknologi, så vil vi opleve positive forandringer for både virksomheder og i samfundet. Gladere medarbejdere, øget produktivitet og accelererende innovation – det er fordelene ved at sætte mennesker i centrum for it-beslutninger,” siger han.

At indtænke medarbejderne vil fx sige at tilbyde medarbejderne træning, at have fokus på forandringsledelse og vurdere ny teknologi ud fra spørgsmål, som sætter medarbejderne i centrum: Er denne teknologi intuitiv? Hvordan er brugeroplevelsen? Skaber den flere udfordringer for medarbejderne, end den løser? Ved at svare på de spørgsmål forbedrer virksomheden sine muligheder for succesfuldt at implementere ny teknologi og høste gevinster som øget effektivitet og større grad af innovation.