Ny undersøgelse: Vi får stadig alt for mange spam-mails fra virksomheder
Hjem UNDERSØGELSE Ny undersøgelse: Vi får stadig alt for mange spam-mails fra virksomheder

Ny undersøgelse: Vi får stadig alt for mange spam-mails fra virksomheder

Af Redaktionen

Vi bruger i snit fem timer hver eneste dag på at kigge i vores mailindbakke – og vi når sjældent i bund med at få tømt den.

Ny undersøgelse: Vi får stadig alt for mange spam-mails fra virksomhederDet viser en ny undersøgelse fra Adobe, hvor man også kan se, at blot 25 pct. af mails er relevante for forbrugerne. Virksomheder, der sender dårlige mails, risikerer at skade deres brand, vurderer nordisk chef for Adobe.

En lille vibration, en enerverende ’ping’-lyd – de fleste er godt bekendte med de lyde, mailindbakken udsender, når den vil gøre os opmærksom på, at der er tikket nye mails ind.

En ny undersøgelse foretaget af Adobe blandt 7.000 kontormedarbejdere fra syv forskellige lande viser, at vi bruger op til fem timer om dagen på mails, hvis man medtager både arbejdsrelaterede og personlige mails.

Mange af disse mails kommer fra virksomheder, og på trods af et større fokus på at skabe relevant og personligt indhold, fortsætter frustrationerne med at vokse. Det er nemlig kun en fjerdedel (25 pct.) af mails fra virksomheder, der opleves som interessante for modtageren at åbne. Særligt er japanere og britere skeptiske over for de mails, der lander i deres indbakke. I Japan er det fx kun 20 pct. af mails fra virksomheder, der er interessante nok til, at de gider åbne dem.

Wake-up call til virksomheder

Hos Adobe mener man, at undersøgelsen skal ses som et wake-up call til virksomheder.

”At kun en fjerdedel af mails fra virksomheder og brands opleves som relevante, vidner om, at der stadig kan gøres meget for at forbedre og personalisere de e-mails, man udsender til sine potentielle kunder,” siger Franck Attia, der er nordisk chef for Adobe. Han fortsætter:

”Folk modtager utrolig mange mails, så det er værd at overveje, om man måske udsender for mange mails. Det giver en langt bedre kundeoplevelse at sende færre mails, hvis de til gengæld har et stærkt indhold, der opleves som læseværdigt og relevant for modtageren – og som lander i indbakken på det rigtige tidspunkt. For det er ikke kun indhold – det er også konteksten og timingen, der afgør, hvordan en mail opfattes”.

Kun få opnår ”inbox zero”

Det lader også til, at vi får for mange mails. Kun halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de når til det punkt, hvor de har 0 ulæste mails. I England er det kun 44 pct., der når til bunds i indbakken. De mest flittige maillæsere findes i Indien, hvor syv ud af ti (70 pct.) kontoransatte lykkes med at nå i bund med mailbunken.

Når de kontoransatte skal beskrive følelsen ved at få tømt indbakken, bruger de særligt ord som ’lettende’ og ’fantastisk’.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>