Optimismen og troen på fremtiden har aldrig været større blandt de danske onlinebutikker.
Selvom optimismen falder lidt hos de største online butikker, så opvejes faldet klart af en øget optimisme hos de mindre og mellemstore online butikker.
Det viser den nye udgave af PriceRunners E-handelsindeks for fjerde kvartal 2018. Indekset er udarbejdet af analyseinstituttet Kantar Sifo.
E-handelsindekset ender på hele 70,5, og det er hidtil højeste niveau siden indekset første gang blev målt i tredje kvartal 2018, hvor indekset var på 66,6.
Et indeks på mere end 50 afspejler et stærkt E-handelsmarked i Danmark.
Det er især julehandlen, der har givet bund for optimismen hos butikkerne, hvor 1 ud af 4 butikker oplevede et meget bedre julesalg end tidligere. I undersøgelsen angiver 54 procent at salget i fjerde kvartal i år har været bedre eller meget bedre end samme kvartal i 2017.
”Optimismen er stor hos de danske online butikker. Det er især hos de mindre og mellemstore butikker at optimismen for det kommende år stiger mest, og det trækker det samlede E-handels indeks op i rekordhøjde. Det skyldes, at stadigt mere af vores handel sker online samt at ”nu-kommer-Amazon” spøgelset er blevet mindre skræmmende,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark.
67 procent af onlinebutikkerne ser positivt eller meget positivt på udviklingen i salget i 2019.
E-handelsindekset – en nyskabelse
PriceRunner er det eneste sted i Danmark, der samler størstedelen af danske online butikker. 6.600 butikker er med på www.pricerunner.dk, der er Danmarks største produkt- og prissammenligningstjeneste.
”Vi har udviklet E-handelsindekset for at kunne bidrage til at give et bedre og mere opdateret billede af hvordan det går med onlinehandelen i Danmark. Vel at mærke set med butikkernes øjne, og det har hidtil manglet,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner og en af E-handels veteranerne i Danmark.
E-handelsindekset i detaljer
Hvordan oplever du, at salgssituationen for e-handel er netop nu?
2018:2 | 2018:3 | 2018:4 | ||
Meget dårlig | 2 % | 3% | ||
Dårlig | 8 % | 4% | ||
Neutral | 32 % | 19% | ||
God | 34 % | 45% | ||
Meget god | 22 % | 27% | ||
Ved ikke / kan ikke svare | 2 % | 2% | ||
Total | 100 % | 100% |
Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal sammenlignet med forrige kvartal?
2018:2 | 2018:3 | 2018:4 | ||
Meget dårlig | 2 % | 4% | ||
Dårlig | 16 % | 11% | ||
Neutral | 30 % | 23% | ||
God | 36 % | 39% | ||
Meget god | 13 % | 19% | ||
Ved ikke / kan ikke svare | 4 % | 4% | ||
Total | 100 % | 100% |
Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg har udviklet sig det seneste kvartal sammenlignet med samme kvartal forrige år?
2018:2 | 2018:3 | 2018:4 | ||
Meget dårlig | 2 % | 3% | ||
Dårlig | 11 % | 9% | ||
Neutral | 24 % | 26% | ||
God | 35 % | 31% | ||
Meget god | 22 % | 23% | ||
Ved ikke / kan ikke svare | 6 % | 8% | ||
Total | 100 % | 100% |
Hvordan vurderer du, at dit onlinesalg vil udvikle sig de kommende 12 måneder?
2018:2 | 2018:3 | 2018:4 | ||
Meget dårlig | 2 % | 2% | ||
Dårlig | 5 % | 2% | ||
Neutral | 21 % | 27% | ||
God | 45 % | 45% | ||
Meget god | 26 % | 22% | ||
Ved ikke / kan ikke svare | 2 % | 3% | ||
Total | 100 % | 100% |