Det er ikke helt typisk at se øl som et produkt der matcher en digital tidsalder.
Ikke desto mindre er det hvad det spanske San Miguel bryggeri har formået at gøre.
I samarbejde med Salesforce, har de formået at løfte øl ind i fremtiden, og kombinere branding, salg, marketing og logistik i skøn forening. Resultatet er bedre salg, mere loyale og glade kunder – og en løsning der bliver talt om.
“San Miguel startede smart med at få afdækket i hvilken sammenhæng, deres kunder anvendte deres produkter. Det var ganske ofte i forbindelse med sport – i særdeleshed fodbold.
Derfra koblede de marketing og loyalitet sammen med last mile delivery, så kunderne nu kan bestille øl online og få den leveret til adressen indenfor ultra kort tid – f.eks. en time. Derudover stiller San Miguel nogle gange en kold six-pack uden for døren hos kunderne, for lige at minde dem om San Miguel, hvis kunden selv har glemt at bestille øl inden en kamp i tv. De har også opbygget multichannel marketing setups med effektiv promotion, communities og konkurrencer – så San Miguel er foretrukket på i byen og derhjemme. San Miguel har opnået dyb kundeindsigt, de kender de kanaler de skal kommunikere med kunderne via og de kender de anledninger hvor deres produkter bliver anvendt. Det er ret genialt – og vi er stolte af at have været med til at levere løsningen, der har gjort det muligt,” beretter Jacques Soelberg, Area Vice President Of Sales North (Nordics + Benelux) hos Salesforce.
I det hele taget har Salesforce haft god succces med at hjælpe bryggerier til at gå digitalt og i skyen, fra store virksomheder som f.eks. San Miguel, United Breweries i Indien, Anheuser-Busch InBev, Alken -Maes/Heineken i Belgien til mere niche bryggerer som Karl Strauss Brewing Company i San Diego, USA.
Danmark har aktuelt omkring 200 bryggerier og sendte i 2017 hele 1622 nye øl på markedet.