For første gang nogensinde har forbrugernes onlineforbrug i forbindelse med Black Friday haft en tilbagegang, viser ny rapport fra Adobe.
I år handlede forbrugere for 8,9 milliarder dollars online mod 9 milliarder dollars sidste år.
Ifølge Adobe er forbrugerne blevet mere strategiske, hvad angår gaveindkøb og juleshopping.
Online-salget under Black Friday faldt en smule i år, hvilket er første gang, at forbruget har været lavere end året før. Det fremgår af en ny rapport om juleindkøb fra Adobe Analytics. Rapporten viser, at der på nettet er blevet shoppet for 8,9 mia. dollars i år, hvilket er lidt mindre end de 9 mia. dollars, der blev brugt i 2020.
Adobe peger på, at den nedadgående tendens kan være forårsaget af en stigning i det tidlige forbrug, da nogle butikker startede udsalg og kampagner allerede i oktober.
Ifølge Vivek Pandya, der er chefanalytiker hos Adobe Digital Insights, er forbrugerne blevet mere opmærksomme på at slå til ved de rigtige tilbud. Også selvom de ligger tidligere eller senere end Black Week:
“For første gang nogensinde oplevede Black Friday en omvendt væksttendens sammenlignet med de seneste år. Køberne er strategiske i deres gaveindkøb, køber meget tidligere på sæsonen og er fleksible med hensyn til, hvornår de handler for at sikre, at de får de bedste tilbud.”
Små forhandlere er under pres
Undersøgelsen viser også, at forbrugerne har valgt at besøge de store detailforhandlere frem for de små, da de store forhandlere siden oktober i gennemsnit så en stigning på 22 % i omsætningen i forhold til de små forhandlere. Det tegner et billede af, at de små forhandlere er under pres og har svært ved at konkurrere mod de store detailforhandlere.
Flere køber på mobil, men flest foretrækker stadig desktop
44,4 % af alle online-salg på Black Friday blev foretaget via en smartphone, hvilket er en stigning på 10,6 % i forhold til året før. For 62,2 % af alle besøg gælder det, at de kom via en smartphone, hvilket er en stigning på 2,2 % i forhold til 2020. Det tyder derfor på at forbrugerne stadig foretrækker at surfe på mobilen, men alligevel gerne vil foretage det endelig køb via desktop.
Rekord-dage i år: Forbrug på 3 milliarder dollars 19 dage i træk
I dette års julesæson har forbrugernes forbrug oversteget 2 mia. dollars hver dag indtil videre. I alt har der været 19 dage, hvor forbruget er nået op på mere end 3 mia. dollars. Til sammenligning havde der sidste år på samme tidspunkt kun været fem dage med et forbrug på mere end 3 mia. dollars og 22 dage med et forbrug på mere end 2 mia. dollars.