Da repræsentanter fra ”Private Ads team” i RBS House er direkte involveret i diskussionerne og deltog i mødet, som AdExchanger citerer fra, vil RTB House her give dig lidt mere kontekst og baggrundsviden.
På et møde, som repræsentanter for RTB House deltog i, sagde Google Chrome-tekniker, Michael Kleber: ”I forhold til Europa iværksætter vi (Google Chrome) ikke origin-test (afFLoC) for brugere i lande i EEA (European Economic Area)”. Et citat, der kunne læses hos AdExchanger.
Det betyder ikke, at FLoC eller dele Privacy Sandbox ikke opfylder kravene til GDPR. Det betyder blot, at EU’s tilsynsmyndigheder endnu ikke har udstedt en officiel erklæring, hvor de offentligt fremsætter, at de opfylder kravene. I en spørgetime sammen med Google under ledelse af IAB Europe blev der åbent sagt, at Google er engageret og taler med tilsynsorganerne med henblik på at opfylde lovgivningen om privatlivets fred.
Det er værd at pointere, at Privacy Sandbox fortsat er under udvikling, hvilket uundgåeligt medfører en operationel kompleksitet, hvis den i dag skulle besvare specifikke spørgsmål for at sikre overholdelse af særskilte love og forpligtelser. Desuden er tilsynsmyndighederne forsigtige med at udstede offentlige godkendelser, særligt når det handler om en så kompleks teknologi.
For ikke at standse testningen af teknologien besluttede Google derfor at starte med lande, som ikke er omfattet af GDPR, så de på den måde kan gennemføre yderligere sessioner også i Europa. Dette er bekræftet af Marshall Vale, Product Manager hos Google, gennem både et og to indlæg på Twitter.
Vi bør huske på, at der stadig vil gå lang tid, inden tredjeparts cookies bliver udfaset, og Europa kommer naturligvis ikke til at stå uden en fungerende erstatningsmetode.