PostNord effektiviserer og bliver grønnere med SpaceInvader – sparer hver 10. lastbil
Hjem BÆREDYGTIGHED PostNord effektiviserer og bliver grønnere med SpaceInvader – sparer hver 10. lastbil

PostNord effektiviserer og bliver grønnere med SpaceInvader – sparer hver 10. lastbil

Af Redaktionen

I øjeblikket er PostNord igang med et prøvepakkeforløb fra SpaceInvader, hvor de tester SpaceInvader systemet på tre godsterminaler.

PostNord effektiviserer og bliver grønnere med SpaceInvader – sparer hver 10. lastbil

Efter de første seks uger har PostNord sparet hver tiende godstransport som følge af en øget fyldningsgrad. De sparede ture, har reduceret CO2-udledningen og forureningen fra NoX med 8,64%

Allerede få uger inde i forløbet har PostNord dokumenteret store effektiviseringsgevinster, ikke mindst på klima- og miljøområdet. Det har de skrevet en pressemeddelelse om, som vi gengiver nedenfor i fuld længde.

PostNord arbejder med at reducere miljøbelastningen fra vejtransporten, og tester i den forbindelse et nyt pallesystem.

Som en del af arbejdet med at reducere miljøbelastningen fra vejtransporten, tester PostNord i øjeblikket et nyt pallesystem, der kan øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent. De såkaldte SpaceInvader pallestativer gør det muligt at stable paller i højden, og dermed kan der opbevares og transporteres mere gods på mindre plads. Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af bl.a. CO2.

– SpaceInvader mindsker vores miljøbelastning fra vejtransporten, da vi ved hjælp af stativerne kører færre godstransporter. Efter de første seks uger har vi sparet hver tiende godstransport som følge af en øget fyldningsgrad. De sparede ture, har reduceret CO2-udledningen og forureningen fra NoX med 8,64%, siger Lars Nguyen Høeg, transportkonsulent, i PostNord Logistics.

For hver ekstra palleplads i lastbilstraileren, der udnyttes, spares der 3 kg. CO2 pr. 100 kørte km. I lastbilerne er der plads til 33 enkeltstående paller, og ved at dobbeltstable pallerne med SpaceInvader, øges fyldningsgraden til 60 paller.

Det resulterer i færre lastbiler og kørte kilometer pr. ton varer distribueret og dermed et lavere brændstofforbrug, som i sidste ende reducerer både CO2-udledning og luftforurening – som f.eks. NoX.

– Vi har en klar mission om at effektivisere logistikbranchen, og derfor er vi rigtig glade for, at PostNord ser potentialet i vores løsning. Jeg forventer, at de vil opleve de mange gevinster som systemet bringer for eksempel grønnere transport og reducerede omkostninger. Projektet er kommet godt fra start, og vi glæder os til at evaluere det samlede potentiale med PostNord efter testperioden, siger Steen Frederiksen, adm. Direktør hos SpaceInvader.

PostNord tester både 120- og 80 cm stativer på godsterminalerne i Taulov, Aarhus og Herning. Stativerne er fremstillet i aluminium med 9 ton statisk bæreevne, fås i forskellige størrelser og vejer under 10 kg. PostNord tester stativerne frem til udgangen af året, hvorefter en endelig evaluering skal afgøre, om det er noget, der skal investeres yderligere i.

De seneste 10 år har PostNord Danmark reduceret virksomhedens samlede CO2 udledning med 67%. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>