Rekordmange skoleelever gik til kamp mod digital mobning  i år
Hjem UNDERSØGELSE Rekordmange skoleelever gik til kamp mod digital mobning i år

Rekordmange skoleelever gik til kamp mod digital mobning i år

Af Redaktionen

Corona har betydet mange flere timer foran skærmen end normalt og helt nye digitale vaner.

Det kan man mærke hos Telenor, hvor rekordmange børn i år har deltaget i teleselskabets undervisningsforløb #digitalpænt, der har til formål at bekæmpe digital mobning.

Mere end 8.500 elever i knap 400 4.-6-klasser over hele landet har i 2021 deltaget i Telenors undervisningsforløb #digitalpænt, som sætter fokus på digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier. Det er et rekordhøjt antal og 2.500 flere end sidste år.

Undervisningsforløbet er et tilbud til alle 4.-6.-klasser og skal hjælpe skolerne med at oplyse og uddanne eleverne i brugen af sociale og digitale medier. Det består af materialer til workshops, rollespil og fælles refleksionsøvelser og afsluttes med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært. En jury bestående af repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik udvælger den bedste film i hver region, og udover æren er præmien en check på 10.000 kr. til en fælles klasseoplevelse.

”Det er en fornøjelse at se, at så mange klasser har arbejdet med #digitalpænt i år, hvor vi har haft et rekordhøjt antal tilmeldinger. Den digitale verden spiller en stadig større rolle i børn og unges hverdag, og den tendens er kun blevet forstærket under corona. Tilbagemeldingerne fra skolelærerne til os lyder på, at børnene har behov for at lære at begå sig online og fx også lære at sige fra over for ubehagelige oplevelser. Vi er glade for, at vi kan understøtte denne vigtige læring kan assistere med at træne dem i,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, der er chef for kommunikation og CSR hos Telenor.

Udviklet sammen med børn

Telenor har drevet #digitalpænt siden 2016 og videreudvikler hvert år undervisningsmaterialet i samarbejde med elever og lærere for at sikre, at temaerne er aktuelle og relevante for børnenes hverdag. I år har børnene bl.a. arbejdet med sprogbrug på digitale medier, venskaber og økonomi i onlinespil, samtykke til billeddeling og pres i forhold til filtre og likes på medier som Instagram.

Rekordmange skoleelever gik til kamp mod digital mobning  i år

”Med den store rolle digitale medier spiller i de unges liv i dag, ser vi et klart behov for at udstyre dem med en bevidsthed om digital mobning og metoder til at beskytte sig selv online. Som teleoperatør skaber vi forbindelsen til den digitale verden og de sociale medier, så det ansvar tager vi gerne på os. Vores mål er at give danskerne friheden til at opleve alle de gode ting, den digitale verden har at byde på – og ikke mindst trygheden til at turde. Derfor giver #digitalpænt rigtig god mening for os, og vi er da også allerede godt i gang med at planlægge næste års temaer og materialer,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen fra Telenor.

Fakta om digitalpænt
  • Alle børn har ret til en opvækst uden mobning. Derfor lancerede Telenor i 2016 #digitalpænt, som har til formål at bekæmpe digital mobning i Danmark. Forløbet består af undervisningsmateriale og en årlig skolekonkurrence til eleverne i 4.-6. klasse og skal understøtte skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning på sociale medier.
  • Undervisningsmaterialerne omfatter bl.a. en workshop, hvor eleverne kan afprøve, hvordan forskellige handlinger ændrer en mobbesituation, et rollespil, hvor eleverne indtager en rolle og gennemspiller virkelighedstro dilemmaer, og et oplæg til fælles diskussion og refleksion i klassen som afrunding.
  • I år har mere end 8.500 elever i knap 400 klasser arbejdet med #digitalpænt. Det er 2.500 flere end i 2020.
  • Se vindervideoerne fra 2021 på Telenors hjemmeside: https://www.telenor.dk/om-telenor/vores-ansvar/digitalpant/for-elever/
Fakta om digital mobning
  • 6 ud af 10 børn har oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online
  • 5 ud af 10 børn har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer enten om dem selv eller en ven – ofte er det én fra klassen, der har skrevet de grimme kommentarer
  • Børnene bruger i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil

Kilde: Undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke på vegne af Telenor i juli/august 2020 blandt børn, der begyndte i 4.-6. klasse i august 2020

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>