Sådan hjælper MyDesk virksomheder med at passe på miljøet
Hjem NYHEDER Sådan hjælper MyDesk virksomheder med at skal passe på miljøet

Sådan hjælper MyDesk virksomheder med at skal passe på miljøet

Af Redaktionen

Det er vigtigere end nogensinde før, at virksomheder er miljøbevidste.

Først og fremmest er det naturligvis vigtigt, fordi vi skal passe på miljøet.

Med den globale opvarmning og flere forskellige miljøudfordringer er det vigtigt, at alle gør hvad de kan for at passe på planeten. Derudover er det dog også vigtigt i forhold til virksomhedens profil på markedet. Forbrugerne er blevet meget miljøfokuseret og er mere tilbøjelige til at handle hos virksomheder, som gør hvad de kan, for at bringe deres CO2 aftryk ned.

Hos MyDesk hjælper vi virksomheder med at effektivisere, skabe bedre arbejdsforhold og at implementere flex-seating. Derudover hjælper vi dog også virksomheder med at blive mere miljøvenlige. Nedenunder kan du læse mere om nogle af de forskellige steder, hvor vi hjælper virksomheder med at passe på miljøet.

Reduceret transporttid og forbrug af benzin

Sådan hjælper MyDesk virksomheder med at passe på miljøet

Når virksomheden har implementeret flex-seating og det er okay for de ansatte, at arbejde hjemmefra lige så mange dage om ugen som de vil, så bliver der sparet en stor mængde transporttid frem og tilbage til kontoret. Det betyder dermed også, at der bliver sparet store mængder benzin. Benzin er stadig en af de store miljøsyndere og MyDesk kombineret med flex-seating, er med til at minimere de ansattes forbrug af benzin.

Ud over, at der er bedre for miljøet, så er det også bedre for de ansatte – specielt i denne tid, hvor benzin er blevet meget dyrt.

Hjemmearbejde er i sig selv ikke noget nyt, men det vi ser her i MyDesk er, at vores software er med til at understøtte, at det er legitimt. Tiden, hvor den ansatte blev målt på, om han eller hun er den første til at stemple ind og den sidste der stempler ud, er for længst ovre. I steder, så bliver man målt på sine resultater. Det som dem der bruger MyDesk tilbagemelder er, at MyDesk er med til at understøtte dette, samt at det giver utroligt meget arbejdstilfredshed, at man bliver målt på sine resultater – i stedet for hvor mange timer man fysisk sidder på kontoret om ugen.

Optimering af kontorbehov

Kombinationen af flex-seating og MyDesk giver derudover også virksomheden den nødvendige data til hvordan man kan optimere sit kontor. Det kan f.eks. være, at du finder ud af, at 40% af arbejdspladserne i gennemsnit står ledige, hvilket mange af de virksomheder der benytter MyDesk, har fundet ud af. Der er naturligvis peak perioder, hvor tallene ser anderledes ud, men disse perioder tager vi også højde for, når vi kommer med vores optimeringsanbefalinger.

Hvis det viser sig, at der også er store mængder ledig kapacitet i din virksomhed, så giver denne data dig mulighed for at skære ned på kapaciteten. Dermed kan virksomheden også minimere sine omkostninger – både til selve lokalerne, men også til opvarmning, nedkøling, rengøring, osv. Der er altså betydelige økonomiske besparelser. Samtidigt, så kommer denne effektivisering også miljøet til gode, da man bl.a. ikke bruger energi på at opvarme tomme arbejdspladser.

Når man finder frem til, at man har 40% tomme arbejdspladser, så betyder det dog ikke nødvendigvis, at man skal sælge lokaler. Dataen kan også bruges til at optimere lokalerne på andre måder. F.eks. kan man i stedet for at have 40% ledige arbejdspladser benytte kapaciteten til at opbygge andre fordelagtige zoner i kontormiljøet. Hvis der f.eks. er mangel på mødelokaler, så kan man lige så godt benytte nogle af disse tomme arbejdspladser til i stedet, at lave flere mødelokaler.

Undgå madspild i kantinen

Måden de fleste kantiner virker på i dag er, at de laver mad alt efter hvor mange der arbejder hos virksomheden. De laver ikke mad til hvor mange der rent faktisk møder ind på kontoret, da dataen til at gøre det på denne måde simpelthen ikke eksisterer. Det resulterer i et kæmpe madspild.

Gennem MyDesk kan de ansatte angive, om de skal have frokost på den pågældende dag, eller ikke. Denne information bliver automatisk sendt videre til kantinen i god tid, så de hver dag får en rapport, der beskriver præcist hvor mange mennesker de skal lave mad til. På den måde kan man på effektiv vis undgå madspild i kantinen.

Imødekom den stigende mængde el- og hybridbiler

I takt med den grønne omstilling er der flere og flere, som kører i el- og hybridbiler. Da disse biler kører på strøm skal de naturligvis lades op og et oplagt sted at gøre dette er ude på arbejdspladsen. Der er dog typisk kun 2-4 ladestandere hos en arbejdsplads, hvilket vil sige, at det kun er 2-4 ansatte, der kan få glæde af ladestanderne på arbejdspladsen.

Gennem MyDesk er det muligt, at booke en ladestander hos arbejdspladsen i et bestemt antal timer, hvorefter man kan flytte bilen over på en normal parkeringsplads. På den måde kan mange flere gøre brug af ladestanderne, der er ved arbejdspladsen. De ansatte bliver automatisk notificeret, når det er tid til at flytte deres bil fra ladestanderen.

Optimering af rengøringen

MyDesk samler store mængder data ind om hvordan lokalerne i din virksomhed bliver benyttet, samt hvornår og af hvor mange. Dette giver også gode muligheder for at optimere rengøringen hos jeres virksomhed. I stedet for, at der hele tiden bliver betalt for, at hele virksomheden skal gøres rent, så kan man blot bede rengøringspersonalet om at gøre de lokaler, som rent faktisk er blevet brugt, rene. Det kan f.eks. være, at der er et mødelokale, som ikke er blevet brugt hele dagen lang. Her giver det naturligvis god mening, at rengøringspersonal ikke skal bruge tid på dette lokale, samt i ikke skal bruge penge på at få lokalet gjort rent.

Det har også denne miljømæssige fordel, at i ikke længere bruger en masse rengøringsmidler og strøm på at gøre ting rene, som sådan set slet ikke blevet brugt.

Man kan gøre det hele endnu mere intelligent ved hjælp af vores mikrosensorer, som kan installeres rundt omkring i virksomheden. Ved hjælp af disse sensorer kan man få endnu mere data om hvordan lokalerne bliver brugt, ud over den data, som de ansatte hjælper med at trykke ind i systemet. Sensorerne kan også benyttes af rengøringspersonalet til at markere, når de har gjort et lokale rent. Efter de har gjort rent kan de trykke på sensoren og man kan dermed få helt konkret data over hvornår der er blevet gjort rent rundt omkring i virksomheden.

Skærme til mødelokale booking

Mange booking systemer kræver, at du køber deres skærme til mødelokaler for at kunne benytte deres software. Disse skærme skal egentligt ikke kunne andet end at vise om et mødelokalet er booket, samt give muligheden for at booke et lokale. Det gør de naturligvis fordi det er en smart måde, at holde på sine kunder. Hos MyDesk kan vi koble vores system op på næsten alle typer skærme der er på markedet. Vi mener, at hvis vores kunder beslutter sig for at benytte sig af et andet system end vores, så skal de ikke være tvunget til at skifte alle deres skærme ud.

Det gør vi ved, at vores applikation kan snakke sammen med alle jeres skærme. Hvis i mangler nye skærme, så vil vi naturligvis gerne tilbyde dette. Vi har en lang række forskellige skærmtyper, som vi kan tilbyde jer, men vi låser ikke skærmene til at de skal benyttes af MyDesk. Man kan f.eks. benytte Microsoft Teams Rooms Panelsi samarbejde med MyDesk, så det ikke er MyDesk du ser ude på skærmene, men at MyDesk er den underliggende software, som binder det hele sammen.

Ofte så mener vi slet ikke, at det overhovedet er nødvendigt, at have en skærm ude foran et mødelokale for at vise, om det er booket eller ledigt. Derfor tilbyder vi i stedet gennem MyDesk, at man blot kan hænge en QR-kode op på døren til mødelokalet. Denne kode kan de ansatte nemt scanne med deres telefon, hvor de kan se om mødelokalet er ledigt eller ikke. Hvis det er ledigt og man gerne vil booke det, så kan man hurtigt og nemt trykke “book” på telefonen, og så har man booket lokalet. Derved sparer man en skærm, men man undgår også, at der skal trækkes kabler, strøm, osv. hen til denne skærm, samt vedligeholdelse og udskiftelse af disse skærme.

MyDesk kan konfigureres til præcis jeres behov og ønsker. Hvis I gerne vil have skærme, så kan vi tilbyde det. Hvis I allerede har skærme, så kan MyDesk kobles op på dem og hvis I gerne vil undgå at bruge penge på skærme, så har vi som sagt også en løsning til det.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>