Alle taler om AI og særligt værktøjer som ChatGPT.
Nye tal fra Hubspots seneste “State of AI 2023”-undersøgelse viser eksempler på de muligheder, generativ AI kan skabe for os.
Noget forenklet, handler generativ AI om værktøjer og apps, der kan generere indhold fra tekster eller uploadede billeder ved hjælp af maskinlæringsalgoritmer. Alle, der arbejder med indhold eller markedsføring, kan dermed drage fordel af generativ AI.
I gennemsnit sparer marketingfolk tre timer og 10 minutter, når de bruger generativ AI til at udføre en indholdsopgave. Pernilla Jungåker, Marketing Manager for Hubspot i Norden og Benelux-regionen, dykker dybt ned i emnet, og giver her eksempler på, hvordan AI kan skabe muligheder for os. Og ni ud af ti marketingfolk, der bruger AI, mener, at det er et effektivt værktøj til at skabe indhold
Der er ingen tvivl om, at AI er klar til at revolutionere marketingindustrien. Mange marketingfolk bruger allerede teknologien i dag. 67 procent af marketingfolk, der bruger kunstig intelligens, bruger det til at skabe indhold hurtigere. Det kan handle om at skrive tekster hurtigere eller at generere ideer hurtigt. En ud af to marketingfolk mener også, at AI faktisk gør deres indhold bedre.
For mange har en af de vigtigste anvendelser for AI været blogskrivning. Det er dog ikke det eneste use case – eller endda nødvendigvis det mest effektive.
- Næsten 60 procent af marketingfolk siger, at generativ kunstig intelligens har været mest nyttig, når det kommer til at oprette opslag på sociale medier.
- Produktbeskrivelser (50 procent).
- Skrivning af e-mails (43 procent).
Skab indhold med en mere personlig appel ved hjælp af AI
Generativ AI er et kraftfuldt værktøj til at generere ideer, brainstorme unikke vinkler i forhold til indhold og undersøge emner dybere, end du ellers ville være i stand til.
- 85 procent af alle marketingfolk, der bruger AI, mener, at generativ AI er effektiv til at gøre marketingmateriale mere personligt.
- 45 procent af samme gruppe siger, at indhold skabt ved hjælp af generativ AI fungerer en smule bedre end indhold, der er skabt uden hjælp fra AI.
- 18 procent siger, at indhold skabt med generativ AI yder meget bedre end indhold, der er skabt uden hjælp fra en AI-tjeneste.
Generativ AI sparer marketingfolk for timers arbejde hver uge
I gennemsnit sparer marketingfolk tre timer og 10 minutter, når de bruger generativ AI til at udføre en indholdsopgave. For en forfatter, der skal udføre fire indholdsrelaterede opgaver om ugen, svarer det til over 12 timers sparet tid, mere end en hel arbejdsdag! Tid, som man kan bruge til at søge mere interessante vinkler for deres emner eller fokusere på andre aspekter af ens rolle.
Store virksomheder har altid haft en fordel, fordi de har større budgetter og flere ansatte. Men brugt smart kan selv små og mellemstore virksomheder nu få chancen for at nå ud med det samme sofistikerede indhold som de store – til en brøkdel af prisen.
Marketingfolk, der ikke bruger AI, bekymrer sig om at blive for afhængige af AI
Selvom generativ kunstig intelligens har mange fordele, planlægger nogle virksomheder stadig ikke at bruge teknologien endnu. Hovedårsagen til dette?
- 43 procent af ikke-AI-marketingfolk bekymrer sig om at blive for afhængige af AI-værktøjer. Det er forståeligt, at marketingfolk kan føle en indledende fristelse til at stole stærkt på AI.
Men de fleste marketingfolk vil hurtigt opdage, at AI alene ikke vil sætte dem i stand til at producere den slags højkvalitetsindhold, der skal til for at skille sig ud.
Jo mere marketingfolk er afhængige af AI for at producere indhold, jo mindre unikt vil indholdet føles.
Øvrige resultater fra undersøgelsen
- 30 procent er bekymrede for, at AI kan give forkerte oplysninger, og 30 procent mener ikke, at generativt AI-indhold er lige så godt som indhold, der udelukkende er skabt af et menneske.
- 26 procent angiver, at de er bekymrede for, at brugen af generativ AI udgør en risiko for plagiering.
- Heldigvis betyder disse bekymringer ikke, at du helt skal give afkald på at bruge AI – de er bare gyldige grunde til at tænke sig om og vise ansvarlig adfærd, når du begynder at implementere AI i din virksomhed.