SAP styrker den nordiske ledelse inden for bank og forsikringsbranchen
Hjem SAP SAP styrker den nordiske ledelse inden for bank og forsikringsbranchen

SAP styrker den nordiske ledelse inden for bank og forsikringsbranchen

Af Redaktionen

Jesper Illum er indtrådt i SAPs nordiske ledelsesteam som nordisk ansvarlig for bank og forsikringsbranchen og leder et nordisk team på 7 personer med stor ekspertise inden for bank og forsikring.

SAP styrker den nordiske ledelse inden for bank og forsikringsbranchen 1

Jesper Illum er indtrådt i SAPs nordiske ledelsesteam som nordisk ansvarlig for bank og forsikringsbranchen og leder et nordisk team på 7 personer med stor ekspertise inden for bank og forsikring.

Han mener, at det forstærkede fokus hos SAP på den finansielle industri er nødvendigt fordi;

Det pres der påhviler banker, forsikrings- og pensionsselskaber fra ekstern regulering efter finanskrisen i 2008, driver omkostningerne til at være compliant kraftigt i vejret. Samtidig påvirkes branchen af udefrakommende spillere, især indenfor FinTech”, siger Jesper Illum, Nordic Head of Financial Services and Insurance (FSI) og fortsætter:

Teknologi- og IT afdelingerne hos banker, forsikrings- og pensionsselskaber er vokset dramatisk over de sidste 2 årtier og har især accelereret inden for de sidste 5 år. CIOen har fået en kæmpe rolle hvor fokus er på at anvende de rigtige teknologier for at bevare konkurrenceevnen og leve op til forbrugerne og markedets konstant forandrede forventninger. CIOens vision er dermed instrumental og kan afgøre virksomhedens skæbne.”

SAP har i årevis understøttet finansielle virksomheder med software løsninger til at imødekomme markedskravene. ”Det er væsentligt for os at forstå udfordringerne i branchen og derved hjælpe vores kunder med at løse disse udfordringer. Vi arbejder bl.a. rigtigt meget med aktørerne om at skabe indsigt i deres data, for derved at kunne kommercialisere dem og dermed skabe mere værdi for den enkelte kunde.” siger Jesper Illum.

Som eksempel på hvordan den finansielle branche har forandret sig nævner Jesper Illum bl.a. Klarna: ”Klarna, der startede som betalingstjeneste i 2005 har nu fuld banklicens og en kundebase på over 30 millioner kunder og er godt i gang med at forandre hvad en bank egentlig er og hvordan man interagerer med sine kunder. Vi ser f.eks. SBAB og Landshypotekbanken skifter deres platform ud med SAP´s digitale bankplatform for at kunne sænke omkostningerne, samtidig med at de får mulighed for at give kunderne en bedre og mere individuel oplevelse af bankens service.”

Jesper Illum har arbejdet 18 år i finansielle virksomheder, både med salg, forretningsudvikling og som landedirektør i et forsikringsselskab og har stået i spidsen for det nordiske FSI team siden februar 2017, men indtræder altså nu officielt i det nordiske ledelsesteam.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>