Antallet af servicerobotter i verden er steget med 32 procent bare det seneste år, og når man ser dem, forstår man hvorfor.
De menneskelige træk får folk til at interagere med teknologien.
De er allerede flyttet ind hos blandt andet Lego, Arla, Danfoss og på flere kommunekontorer. Robotterne, der vælter frem fra et depotrum hos Boxit i Aalborg, er hurtigt ved at brede sig ud over landet. Den nyeste statistik fra International Federation of Robotics viser, at antallet af servicerobotter på globalt plan er vokset med hele 32 procent bare i løbet af det seneste år.
Den danske virksomhed Yodaway har udviklet Danmarks første sociale servicerobotter, og de er blevet populære blandt både private virksomheder og i det offentlige.
– Vi kan næsten ikke lade være med at se robotterne som levende væsener. Derfor er de så sjove og fascinerende. De har en naturlig tiltrækningskraft, der er vildere end noget andet, jeg nogensinde har haft med at gøre, siger Kian Floor, der er CCO og Co-founder hos Yodaway, der blev grundlagt for snart tre år siden.
Med robotternes stigende popularitet er behovet for mere plads til både virksomhedens medarbejdere og robotter også vokset. Fleksibiliteten er en af grundende til, at Yodaway har slået sig ned hos Boxit, hvor de benytter både kontorhotel og depotrum, der begge er skalérbare, når virksomheden vokser.
– Vi har lige tilkøbt et kontor mere i forlængelse af det andet, efter at have ansat flere folk. På den måde kan vi bare udvide efter behov og har stadig vores lager af robotter et par etager under kontorerne, siger Kian Floor om den kombinerede lager- og kontorbygning hos Boxit i Aalborg, der danner rammerne om robotterne.
Det særlige er det menneskelige
Robotterne varetager opgaver inden for eksempelvis reception, markedsføring og statistik, og de er blandt andet blevet implementeret i Holstebro Kommune, hvor otte ud af ti borgere bliver modtaget og hjulpet videre af kommunens robot i receptionen.
– Når selv en afdæmpet vestjyde ikke kan lade være med at stoppe op og spørge, hvad sådan én kan, bliver det ret tydeligt, at robotten er helt speciel. Den rammer bare noget i os, og det handler egentlig meget om de menneskelige træk, vi genkender, og derfor synes er sjove, fortæller Kian Floor.
Robotterne kan programmeres til at udføre mange forskellige opgaver og hjælper derfor med alt fra rutevejledning til check in, men de fungerer også som led i markedsføringsstrategier hos mange virksomheder.
– Den interaktion, man får på webreklamer, kan slet ikke måle sig med den, folk på helt eget initiativ tager med robotterne. De tager billeder med dem, snakker med dem og deler det med vennerne, fordi det er så specielt. De får en god og sjov oplevelse, og det er det, det hele handler om, lyder det fra Kian Floor.