Salget af SAS’ cloud-tjenester steg med 29% i Europa i 2021.
Nye teknologiløsninger, skærpet branchefokus og stærke partnerskaber er årsagerne til succesen.
En nylig undersøgelse viser endvidere, at der er store fordele ved at benytte skyen til dataanalyse.
Det cloud-baserede salg steg med 19% i 2021. Kundebasen i skyen steg globalt med 26%, og cloud-tjenester står nu for 10% af SAS’ salg.
SAS har tre hovedfokusområder for sin cloud-investering:
- Mød kunderne, hvor de er på deres cloud-rejse. Behovene er forskellige afhængigt af, hvor sofistikerede de forskellige virksomheder er ift. brugen af cloud.
- Byg flere cloud-baserede løsninger til integration. Det gør det nemmere at skabe komplette løsninger.
- Præsentér nye teknologiløsninger, der modvirker omkostningsstigninger til cloud-brug.
Innovative løsninger handler ikke kun om omkostningskontrol, men i allerhøjeste grad også om øgede indtægter. En nylig undersøgelse foretaget af Forrester Consulting viser et stort potentiale for dataanalyse i skyen med ROI på 204% over tre år. Tilbagebetalingsperioden for en sådan investering er 14 måneder.
– Under pandemien har det vist sig, at de virksomheder, der har investeret i cloud-løsninger, har klaret sig bedst. De har banet vejen for andre de næste par år, siger Jay Upchurch, CIO hos SAS.
SAS’ investering i branchespecifikke løsninger, der er baseret på SAS’ cloud-analysetjenester, er et tydeligt tegn på, at cloud-markedet er blevet mere modent. Tidligere på året blev SAS 360 Match præsenteret, som er en cloud-tjeneste til håndtering af annoncer, abonnementer og kundekontakter til eksempelvis tv-selskaber.
Et andet eksempel er en cloud-tjeneste til simulering af kliniske forsøg med vacciner og behandlinger. Tjenesten vil være tilgængelig på Microsoft Azure senere i år. En cloud-tjeneste til at reducere omkostninger og forbedre pålideligheden af elnetværk blev også præsenteret.
En klar investering i partnervirksomheder er en anden vigtig del af SAS’ succes i skyen. Eksempler på cloud-partnere er Microsoft og IBM-ejede Red Hat.
– Vores partnere forstår kundernes behov. Det gælder bl.a. virksomheder som Accenture, Deloitte, EY og KPMG, forklarer Gavin Day, der er ansvarlig for strategiske investeringer i SAS.
Afslutningsvis kan det globale event SAS Hackathon 2022 nævnes, hvor 64 teams med deltagere fra 75 lande konkurrerede om at bygge smarte dataanalyseløsninger med SAS Viya på Microsoft Azure.