I weekenden d. 15-17 februar 2019 har 47 hackaton-deltagere i 54 intensive timer arbejdet med at udvikle innovative forretningsideer til rejsebranchen på Startup Weekend Travel i Stockholm, arrangeret af Techstars og med Amadeus som hovedsponsor.
Om søndagen præsenterede otte teams deres færdige ideer for en jury med eksperter fra rejse- og startup-branchen, og om aftenen blev det vindende bidrag fra Standby kåret. Standby er en app, der fungerer som mellemled mellem flyselskaber og Last Minute-rejsende, og som tilbyder billige billetter for at udfylde tomme sæder 24 timer før afgang.
– Det har været en intensiv, udfordrende, men også en helt fantastisk weekend, siger Sonia Kaurah, gruppeleder for Standby. Vores mål var at finde en løsning, som skulle være fordelagtig for både flyselskaber og rejsende, og samtidig være bæredygtig, baseret på øget kabinefaktor. Det er selvfølgeligt utroligt dejligt at vinde, især da jeg – efter at have hørt de andre teams præsentationer – fandt ud af hvor stor konkurrence, der var.
En jury bestående af investorer og eksperter inden for både rejser, innovation og iværksætteri, udpegede vinderen, baseret på teamets præsentationer af de behov, produktet skal opfylde, selve produktet og go-to-market strategien.
– I løbet af weekenden lykkedes det Standby at udarbejde den mest komplette idé med forretningsmodel, validering af behovene hos både kunder og leverandører samt teknologi og design, lyder begrundelsen fra Ulla Persson, General Manager i Amadeus i Skandinavien. Behovet for at fylde flyet op er tilgængeligt hos flyselskaberne og viljen til at købe Last Minute-billetter er stor blandt studerende. Fantastisk præsentation og god holdånd.
Andre forretningsideer, der blev præsenteret sidste søndag, omfattede CarPdiem, en bildelingspool i lufthavne og Travel Sense, en løsning på, hvordan rejser kan gøres lettere for mennesker med synshandicap. Blandt deltagerne var også ledende beslutningstagere, eksperter fra rejsebranchen, grundlæggere af succesrige startups og eksperter på områder som produktudvikling og UX-design, som støtte og inspiration for de forskellige teams.
– Alle bidrag havde en påfaldende høj kvalitet, og det var tydeligt, at dem der pitchede havde arbejdet hårdt og udnyttet den støtte, som alle de skarpe mentorer tilbød, siger Joakim Skog, Programme Manager i Vinnova, som også sad i jurypanelet. Nu håber jeg, at al den passion, deltagerne viste, også kan føre innovationerne videre til realisering, hvilket igen kan føre til, at Sveriges startup-succeser yderligere styrker deres topposition i et internationalt iværksætterperspektiv.
Amadeus fortsætter satsningen på iværksætteri og sammenføring mellem iværksættere, brancheeksperter og investorer for fremover at støtte innovation, der kan gøre livet lettere for både rejsende og rejsebranchen.
– Det har været en meget inspirerende weekend med mange innovative ideer og løsninger fra alle deltagere, siger Tatiana Solodko Kuruca, Business Development Manager– Startups i Amadeus. Rejsebranchen er en spændende industri, der står over for store forandringer, og det er dejligt at se, at der er interesse for at udvikle branchen blandt iværksætterne. Jeg håber, at lignende initiativer kan bidrage til et endnu større engagement hos iværksættere.