Stor EU-undersøgelse: Google koster forbrugerne milliarder
Hjem NYHEDER Stor EU-undersøgelse: Google koster forbrugerne milliarder

Stor EU-undersøgelse: Google koster forbrugerne milliarder

Af Redaktionen

En omfattende undersøgelse lavet af det uafhængige konsulentfirma Grant Thornton viser, at priserne, der vises i Googles produktannoncer i gennemsnit, er 14 procent højere end på andre førende prissammenligningstjenester – herunder eksempelvis PriceRunner.

Stor EU-undersøgelse: Google koster forbrugerne milliarder

Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark

I Danmark er prisforskellen helt oppe på 21 procent.

Grant Thornton har sammenlignet priser på 1100 produkter i tolv EU-lande. Analysen omfattede de mest populære produkter i de ti mest populære produktkategorier såsom elektronik, tøj og legetøj. Undersøgelsen er lavet ved at sammenligne de fem første priser fundet på Google med tilsvarende priser på andre tjenester for prissammenligning. Totalt er mere end 10.000 priser blevet kontrolleret og analyseret.

”Baseret på 1100 produkter er priserne i gennemsnit 14 procent højere på Google end på andre sammenligningstjenester. I den mest populære shopping kategori – tøj og sko – er prisforskellen hele 37 procent. Desuden viser Google ikke de laveste priser først og dermed risikerer forbrugerne at blive fejlinformeret i deres pris- og produktsøgning,” siger Martin Andersen, direktør, PriceRunner Danmark.

Grant Thorntons undersøgelse omfatter også en analyse af kvaliteten af produktinformationen og hvor godt de respektive pris- og produktsammenligningstjenester hjælper forbrugerne til at vælge det rigtige produkt.

Konklusionen er at 23 procent af alle produktannoncer på Google henviser til andre produkter end dem, men har søgt efter. Det skal sammenlignes med, at tallet er 5 procent for de andre prissammenligningstjenester, der er sammenlignet med.

Når det kommer til produktspecifikationer, der hjælper forbrugerne med at vælge det rigtige produkt, er det kun hver femte produktannonce på Google, der har det i forhold til de andre prissammenligningstjenester.

”Mere end 90 procent af alle søgninger sker på Google. Det europæiske e-handelsmarked er på 2.000 milliarder kroner hvert år. Selv om det er gratis at bruge Google, så risikerer Google at koste forbrugerne tocifret milliard beløb hvert år. Det er forbrugerne, der betaler for høje priser fordi Googles forretningsmodel har fokus på at vise de annoncer, som Google tjener flest penge på, ” siger Martin Andersen.

Tilbage i juni 2017 idømte EU-kommissionen Google en stor bøde fordi Google på en ulovlig måde havde fremhævet og favoriseret sin egen tjeneste for pris- og shopping sammenligning Google Shopping. Bøden var på hele 18 milliarder kroner, hvilket var den hidtil største bøde som EU havde givet en virksomhed.

”Alle konkurrenter til Google som jeg har talt med mener, at Google fortsætter med at fremhæve sin egen shopping tjeneste på en ulovlig måde. Desuden er antallet af annoncer øget dramatisk de seneste to år. Det er nu op til EU-kommissionen at sætte en stopper for det, ” siger Martin Andersen.

På baggrund af konklusionerne i Grant Thorntons undersøgelse har PriceRunner og andre ledende sammenligningstjenester i Europa i dag sendt et åbent brev til Margrethe Vestager, der er EU kommissær med ansvar for konkurrence.

Det er EU-kommissionen, der kan tage stilling til at om der skal gives yderligere bøder, hvis kommissæren vurderer at Google har fortsat den ulovlige praksis med at fremhæve sin egen shopping tjeneste. En ny bøde kan være helt op til 5 procent af den globale omsætning i Alphabet, der er Googles moderselskab.

”Google gør på mange måder hverdagen lettere for mange mennesker og som en åben platform er Google god. Men som en virksomhed, der maksimerer sin indtjening ved at udelukke konkurrence, så udgør Google en trussel mod hele den digitale markedsøkonomi i Europa, ”siger Martin Andersen.

Mest populære produkter: Så meget dyrere er Google

Produktkategori12 EU-lande  Danmark

Tøj og sko +37 % +15 %
Computer og computertilbehør +7 % +9 %
Spil og spillekonsoller +13 % +10 %
Høretelefoner og højttalere +12 % +29 %
Køkkenudstyr +5 % +35 %
Mobiltelefoner og tablets +9 % +16 %
Parfume +13 % N/A
Sport og fritid +13 % +20 %
Legetøj og bøger +28 % +29 %
TV +10 % +12 %
Gennemsnit +14 % +21 %

Den gennemsnitlige prisforskel på de fem første første priser på 1100 produkter i de 10 mest populære produktkategorier på Google sammenlignet med andre førende prissammenligningstjenester. I Danmark er sammenligning gennemført med PriceRunner.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>