Succesfuld outsourcing handler om leverandørens forretningsforståelse
Hjem NYHEDER Succesfuld outsourcing handler om leverandørens forretningsforståelse

Succesfuld outsourcing handler om leverandørens forretningsforståelse

Af Redaktionen

Hvis man som virksomhed ønsker at outsource sin IT- og techudvikling, er det ikke kun et spørgsmål om teknisk formåen.

Det handler om at leverandøren skal have forståelse for, at det i sidste ende ikke drejer sig om teknologi, men om forretning og at det er afgørende for kunden at nå sine mål, skriver Stefan Pedersen, Managing Director hos WaveAccess, Nordics.

Ønsker man at outsource sine tech-udfordringer og produktudvikling indenfor alt fra AI til API’er til Apps med mere, er der flere afgørende punkter, der skal kunne krydses af, når man kigger efter en leverandør.

Typisk gennemgår f.eks. produktudvikling fire stadier: Introduktion, produktion/design, udvikling og levering. Det er ganske standard baseret – men det er tilgangen ikke. Typisk vil den teknologiske partner nemlig gennemgår de fire trin med dette mindset:

Tech-focused
Total fokus på tekniske og teknologiske evner. Gode til hands-on opgaver

Realiser attitude
Implementerer det ønskede, men uden at spørge ind til målet, silo-tilgang i udviklingen

Padding hours
Afrapporterer kodning og anvendte timer. Stempler ind og ud.

Process-driven
Flytter sig fra A til B, uden at se på forretningsværdien. Gør hvad de er bedt om.

Det tilvejebringer godt nok en løsning, men faktum er at kunden alt for ofte sidder tilbage med en oplevelse og et resultat, der ikke er i balance med deres oprindelige forventninger.

Det er ikke kun et irritationsmoment, det er dårlig forretning. Hvis løsningen og processen baserer sig på teknologi, og på at sætte teknologi i højsædet, er der noget galt. I lang tid har vi talt om om usability og slutbrugeren, men usability i B2B handler om at være en partner, der forstår at spille sammen med kunden om at nå kundens mål bedst muligt. Det handler ikke om at være en tech-partner, men en udviklingspartner. Det gælder uanset om denne partner er i landet eller vi taler nearshoring.

Den moderne udviklingspartner, bør derfor have disse fire punkter på tavlen.

Forretningsorienteret
Udover teknisk formåen, forstår leverandøren kundens forretningsmål samt det overordnede billede

Proaktiv attitude
Bidrager til kundens vision og finder effektive løsninger ud fra egen ekspertise.

Transparens
Rapporterer status og udviklet funktionalitet og fremskridt i forhold til de forretningsmæssige mål.

Resultatorienteret
Står til ansvar for at levere opgaven til tiden. Tager ejerskab og ansvar for slutproduktet.

Desværre er det alt for ofte et fokus på teknologien, der er gældende, for det er der leverandørens styrke ligger. Der er intet galt i at arbejde ud fra de styrker man har, tværtimod. Men i en verden hvor partnerskaber er det nye sort, er det afgørende at være en medspiller, en partner og ikke en leverandør.

Succesfuld outsourcing handler om leverandørens forretningsforståelseFokus bør derfor være på at realisere kundens vision og ikke på at eksponere sine egne teknologiske kompetencer eller blot sikre at opgaven er udført ud fra de givne rammer. Det er muligt, at det giver mere stramme rammer for timeforbruget – men det giver ikke en bedre løsning, og måske der stadig slet ikke ligger en løsning, når timerne er brugt.

Men tjeklisten bør reelt ikke stoppe her.

I bund og grund handler det om at kunden skal føle sig sikker i alle facetter. Gennemsigtighed er nøgleordet.

At bede en ekstern partner arbejde med et unikt koncept eller sensitive dataredskaber er en tillidssag. På den baggrund har vi blandt andet ISO9001, 27001 samt en GDPR Compliance certificering fra Deloitte – ligesom vi altid tilbyder at underskrive en NDA.

Min opfordring er derfor at finde en leverandør, der spiller med åbne kort på alle områder og i alle processer. Fra kundesiden bør man derfor også holde sig for øje, at hvis jeres leverandør spørger jer om målet og udfordrer jeres tilgang, er det ikke for at irritere eller opnå flere udviklings- og konsulenttimer. Det er tværtimod et sundhedstegn – for de vil gerne arbejde med jer om at optimere løsningen, men også forstå præmisserne. Nogle kalder det forventningsafstemning, andre tidsoptimering – og det er også delelementer. Jeg kalder det vejen frem.

Af: Stefan Pedersen,  Managing Director – Nordics, WaveAccess

 

 

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>