Tech-virksomheder lancerer hjælpepakke til undervisningssektoren

Landets uddannelsesinstitutioner har de seneste dage oplevet en håndsrækning fra de mange danske virksomheder, som beskæftiger sig med at udvikle og sælge læringsteknologi.

Tech-virksomheder lancerer hjælpepakke til undervisningssektoren 1
Mikkel Frich

Nu lancerer den samlede branche, edtechdonor.dk.

Fra med i dag kan landets undervisere og skoler finde et samlet overblik over den digitale hjælp, som mere end 48 af landets edtech-virksomheder har valgt at tilbyde gratis i forbindelse med at alle landets skoler lukker fra mandag.

Siden Statsminister Mette Frederiksen i onsdag annoncerede, at landets skoler vil blive lukket ned har de mange danske virksomheder, som udvikler læringsteknologi i Danmark stået i kø for at gøre deres for at hjælpe landets skoler, lærere og elever med alt fra tilbud om gratis undervisningsmateriale til hjælp til fjernundervisning.

Langt fremme på den globale scene

Vi er rigtig godt stillet, lyder det fra Mikkel Frich, der er direktør for Edtech Denmark, der står bag edtechdonor.dk. Ifølge Mikkel Frich er Danmark nemlig blandt de fremmeste lande i verden, når det gælder udvikling og udnyttelse af læringsteknologi.

– Vi står usandsynligt godt rustet i Danmark, når det gælder udvikling af læringsteknologi. Udover at vores skoler og institutioner er rigtig langt fremme i anvendelsen af teknologi i undervisning, er vi også blandt de lande i verden, der har den stærkeste edtech-sektor, forklarer Mikkel Frich.

Ifølge direktøren findes der i alt omkring 100 edtech-virksomheder i Danmark og heraf har alle de, der specifikt beskæftiger sig med skolesektor valgt at tilbyde gratis støtte i forbindelse med skolelukningen.

Selvfølgelig skal branche støtte op

Edtech Denmarks medlemmer består i dag af en lang række virksomheder, vidensinstitutioner og offentlige organisationer, der alle har det til fælles, at de på den ene eller anden måde beskæftiger sig med læringsteknologi.

Ifølge Edtech Denmarks formand, Thomas Overholt Hansen, har der ikke været nogen tvivl om at foreningens medlemmer har et særligt ansvar for at bidrage positivt til den nuværende skolesituation i Danmark.

– Den støtte og opbakning, som vi har oplevet de seneste dage har været intet mindre en fantastisk. Vores teknologivirksomheder har uden videre åbnet deres løsninger op gratis, så eleverne fortsat kan få undervisning og lære nyt– også selv om de ikke kan komme fysisk i skole, forklarer Thomas Overholt Hansen.

Samtidig har både regeringen, styrelser og landets undervisningsinstitutioner, ifølge Thomas Overholt Hansen, også været dygtige til at gøre brug af hjælpen og sætte den i aktivt i spil.

Endda i en sådan grad at Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i fredags kvitterede med et takkebrev til de deltagende virksomheder og foreninger, der har hjulpet til under krisen.