Tiden er inde: Startups bør øge samarbejdet med tech-virksomheder

[KRØNIKE] Tid er en ekstremt værdifuld ressource, især for startups.

Klog tidsstyring er en afgørende betingelse for succes. Men det kræver oftest både  uddelegering og deling af din vision og indsigt. Samarbejde uden at opgive kontrol er en af årsagerne til, at tech outsourcing bliver stadigt mere populært blandt startups. Lad os se nærmere på det emne: Hvorfor engagerer startups eksterne leverandører, hvor og hvordan man finder en god allieret, og hvornår skal man starte samarbejdet?

Tid er penge

Man kan sige: En gør-det-selv-tilgang er lig med penge, der kan spares. Og det er sandt. Undtagen når det fjerner dit fokus og dine ressourcer fra din faktiske forretningsidé. Så skader det din virksomhed.

I dag er nystartede virksomheder ikke længere et one-man show. De fleste nystartede virksomheder foretrækker f.eks. at arbejde sammen med revisorer for at undgå at økonomi og selvangivelse bliver håndteret forkert. Men softwareudvikling betragtes interessant nok som et område med mindre behov for ekstern ekspertise. Den typiske forklaring er, at en opstartsvirksomhed allerede har god viden om it.

Sandheden er, at teknologisk implementering af ideer er et meget specifikt område, og det kan være meget hårdt og tidskrævende at gå gennem en “trial and error” proces uden nogen reel ekspertise at læne sig op ad. Og da tid er penge for startups – nok endnu mere end for veletablerede virksomheder – er det vigtigt at forblive omkostningseffektiv og koncentreret om at skabe øget forretningsværdi.

Så at få eksperthjælp er en sund investering, ikke en omkostning.

Hvilken slags partner bør man kigge efter

Ikke alle teknologileverandører er ens. Så derfor handler det kort sagt, om at se efter den partner, der kan tilbyde dig den fulde F&U-pakke, nemlig: At bidrage med avanceret ingeniørviden såvel som forretningserfaring og kan hjælpe dig med at gennemføre en omfattende markedsanalyse. En partner der kan være dit fleksible og meget kyndige “laboratorium”, med alle værktøjer og indsigter til at gøre jobbet.

Der er naturligvis et sæt standardkrav til en potentiel partner. Kontroller altid, om virksomheden har en dokumenteret track record for samarbejde med startups. Foretag en referencekontrol. Bed om cv’er for de mennesker, der potentielt ville arbejde på dit projekt. Underskriv altid ordentlige aftaler med en sælger for at beskytte dit koncept.

Hvornår skal du søge hjælp

Det smarte træk for en opstart er at samarbejde med en betroet tech-leverandør på et så tidligt tidspunkt som muligt.

Partneren hjælper med at detail-beskrive dine ideer og positionering, og gør derfor din løsning investor-klar, og – hvad der er meget vigtigt – hjælper dig med korrekt projektstyring.

Efter at have opstillet alle processer, justeret forretnings-/indtægtsmodellen, forfinet ideen og valgt den optimale teknologiløsning, bør du lade partneren hjælpe dig med at skabe en prototype for at få en større forståelse af dit produkt. Opbygning af en prototype kan være en udfordring, men det er en vigtig milepæl i forhold til at gøre produktet klar til investor demonstrationer, test af “early adopters” og promovering før salg. En betroet it-partner kan  med sikker hånd guide dig gennem processen med at få en fungerende demo bygget, ligesom de burde være i stand til at hjælpe med at etablere et såkaldt “Minimum Viable Product” senere.

Hvor finder man en teknisk allieret

Et andet meget vigtigt aspekt er udgifterne til ansættelse – især når det drejer sig om udvidelse af it-medarbejderstaben – dine faste omkostninger stiger derefter, hvor man helst vil have den til at være variabel. I henhold til nylige statistikker mislykkes 17% af startups på grund af manglende fokus og 9% på grund af deres ansættelsesfejl. Pas på med ikke at ende på den liste – sørg for at finde den bedste tech-partner så hurtigt som muligt.

Så hvor finder du din “ledestjerne” uden at blive ruineret?

Mange nye rapporter adresserer behovet for at bruge ekstern arbejdskraft for at være mindre følsom over for organisatoriske ændringer og opstartsvirksomhedens egne komptencer. Det forbliver åbenlyst den bedste mulighed for at undgå udfordringer med at ansætte og uddanne personale såvel som projektkvalitetskontrol. Og der er adskillige startups, der har fået succes med at outsource deres udvikling,  Opera, Basecamp, Skype, WhatsApp er blandt dem.

Det sidste råd er: Hold dine partnere tættere på,  i en tidszone der medfører rimelige rejseudgifter. Når alt kommer til alt handler det om nem kommunikation, fuld gennemsigtighed og kompatible forretningskulturer. Det er alt sammen typisk meget lettere, når man arbejder med et nearshore-hold.

Af: Stefan Pedersen,

Managing Director – WaveAccess Nordics