Tjekliste til bedre økonomi i din virksomhed

Bliver du fristet, når leverandører tilbyder gratis fragt? Eller har du engang overset det med småt i en kontrakt?

Tjekliste til bedre økonomi i din virksomhed 1Hvis ja, så er du ikke den eneste. Men det kan blive en dyr omgang, hvis du ikke stopper op og stiller de nødvendige spørgsmål inden du laver dine indkøb.

Enhver virksomhedsleder med respekt for sig selv vil sige, at omkostningsstyring er altafgørende – ofte er det bare først, når der er røde tal på bundlinjen, at mange virksomheder tager sig den nødvendige tid til at tjekke egne adfærds- og forbrugsmønstre.

”Mange virksomheder er nu i gang med at planlægge arbejdet for 2019 – herunder hvordan de skal nå deres budgetter. Men inden man udarbejder store strategier og nye vækstmål, kan det være en god ide at tjekke nogle af de allermest basale ting”, siger Christian Bang Søndergaard, landechef hos Expense Reduction Analysts, der er eksperter i at finde omkostningsbesparende løsninger, der optimerer virksomheders økonomi.

Og der kan nemt være penge at hente, hvis man følger disse råd:

1) Alle priser kan forhandles

Leverandørers priser og ydelser varierer fra kunde til kunde, selvom de modtager samme produkt og mængde. Derfor er der altid noget at forhandle om. Sørg for at spørge de rigtige leverandører og sammenligne priser og ydelser – så undgår du at betale unødvendige overpriser.

2) Overvej en kontrakt

Der er fordele og ulemper ved kontrakter mellem kunde og leverandør. Kontrakter kan sikre dig et stabilt samarbejde, men de kan også låse dig fast – især hvis de automatisk fornyes. Læs alle kontakter omhyggeligt igennem – også selvom det kan virke fristende med en hurtig underskrift.

3) Markedsprisen svinger

Priser på produkter og ydelser svinger over tid. Automatisk prisregulering kan vise sig at være en voldsom ekstra udgift. Det er vigtigt at sikre sig at man får andel af prisreduktioner, så man ikke kun får prisstigninger.

4) Det dyre langtidsforhold

Når du har de samme leverandører igennem lang tid, opbygges der en tillid, som kan have stor værdi. Det kan dog også betyde, at du kan presse dem til en bedre pris, da leverandøren gerne vil beholde dig som kunde.

5) Analysér dit forbrug

Tjek, om du opnår den bedst mulige pris. Tilbud som ”gratis fragt” kan virke fristende, men det kan også kamuflere priser, der ikke er konkurrencedygtige. Vær derfor opmærksom på, at et tilbud ikke bliver konverteret til et ekstra gebyr eller en højere pris på varen. Det er heller ikke sikkert at konsolidering af varekøb hos færre leverandører giver dig de bedste betingelser.

6) Rabatter, der batter?

Kundeklubber og indkøbsforeninger kan betyde gode rabatter for medlemmerne, men du skal altid overveje, om der vil være bedre priser udenom kundeklubber og loyalitetsprogrammer hos den enkelte leverandør og om tilbuddene i klubberne opfylder dine service- og kvalitetskrav.

7) Respekt

Leverandører er også mennesker. Udvis respekt, og lyt til deres input. Et godt, professionelt forhold til leverandører giver bedre resultater og større fleksibilitet end en aggressiv og dominerende tilgang.