Tre strategier til at gøre din virksomhed grønnere og mere bæredygtig
Hjem BÆREDYGTIGHED Tre strategier til at gøre din virksomhed grønnere og mere bæredygtig

Tre strategier til at gøre din virksomhed grønnere og mere bæredygtig

Af Redaktionen

Kampen mod den globale klimakrise kræver, at alle virksomheder gør sit for det fælles bedste, og med et stigende fokus fra forbrugere, organisationer og regeringer verden over, er det vigtigere end nogensinde før.

Tre strategier til at gøre din virksomhed grønnere og mere bæredygtigHer er tre råd til, hvordan du giver din virksomhed et bæredygtigt eftersyn.

2019 var det år, hvor der for alvor kom fokus på klimaet.

Verden over har vi set klimastrejker, store som små, og 74 procent af alle danske forbrugere mener, at det er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil (1). Tilføj dertil, at EU-parlamentsvalget i år i høj grad resulterede i fremgang for partier og enkeltpersoner med en grønnere dagsorden.

Den står kort sagt på grøn omstilling, og heldigvis ser vi det samme ryk ske i erhvervslivet: Større fødevareproducenter skærer ned på plastforbruget, og it-virksomheder tager deres ansvar alvorligt.

Senest har datacenter- og fibergiganten GlobalConnect opnået en miljømæssig A-rating på deres datacentre og sparer op imod 580 ton CO2 og 2.776.000 kWh om året i strøm, og GlobalConnect kalder selv bæredygtighed en god forretning.

For det er ikke bare en kortsigtet brandingstrategi: Virksomheder opdager hurtigt at det at have et stærkt socialt ansvar (CSR) giver langsigtede resultater, og forretningsplaner, der er bygget på et godt formål frem for profit, trækker nye kundegrupper til, samtidig med at det er attraktivt for ansatte, som deler de samme værdier.

Jeg har herunder listet tre eksempler, der kan klarlægge, hvordan virksomheder kan skabe forandring.

  • 1. Direkte handling: Bæredygtighed som en forretningsstrategi

Vi starter med den mest omfattende af de tre forskellige metoder, da denne kræver, at bæredygtighed integreres dybt i virksomhedens almene forretningsgrundlag.

Det kræver en omfattende analyse af virksomhedens produkter og produktionens klima- og samfundsmæssige aftryk. Superlet at skrive – markant sværere at føre ud i livet, men se det som en mulighed for nytænkning: Er der områder, hvor du skærer ned på dit CO2-aftryk, unødvendige processer, som kan skæres fra eller eventuelle easy wins, som man kan lykkes med? Behøver I eksempelvis have kontorlyset tændt hele natten, som man ofte ser det i store kontorbygninger? Tænk, hvad I kan spare på elregningen både økonomisk og CO2-mæssigt.

Tænk bæredygtighed ind i alle beslutninger som en afgørende parameter på niveau med eksempelvis pris, lad det være når I indkøber en ny printer til kontoret eller kigger efter en ny underleverandør. Bæredygtighed er ofte et tilvalg og ikke nødvendigvis en omkostning, og det kan endda være en del af en større strategi for at sænke virksomhedens omkostninger.

Støt også op om ansattes interne og eksterne initiativer, hvad end det er strandrydninger eller at printe mindre på kontoret.

  • 2. Strategiske partnerskaber

Et alternativ er strategiske partnerskaber og samarbejdsløsninger i branchen. At samarbejde med ligesindede organisationer som I deler vision med, kan være en kraftfuld kilde til innovative ideer og evner, og den grønne investering får en større effekt, jo flere der er en aktiv del af den. Tænk i strategiske samarbejder i form af fælles grønne beslutninger på tværs af branchen eller fælles løsninger for at løse et branchespecifikt problem, der også kommer jeres kunder til gode.

Hos Canon Danmark er vi selv i dag en del af bæredygtighedsudvalget hos IT-Branchen, hvor vi aktivt er med til at inspirere danske virksomheder til at skabe et grønnere dansk erhverv, udbrede best practice og gode eksempler på bæredygtighed i branchen.

  • 3. Gør det let for forbrugerne at gøre noget godt

En af de vigtigste roller for organisationer i den grønne omstilling er at inspirere og styrke forbrugerne i deres egen rejse mod en mere bæredygtig verden. Trin et er selvfølgelig at tilbyde et bæredygtigt alternativ, men gør det let for dine kunder at forstå og identificere sig med fortællingen om den grønne fælleskabskamp og hjælp dem med at kunne videreformidle det gode budskab.

For at være ærlig er mulighederne uendelige for, hvordan virksomheder kan gå forrest i den grønne omstilling som fx at udvikle innovative, bæredygtige produkter, at skabe en mindre belastende produktion eller til at virksomhedsledere kan bruge deres position og grønne tiltag til at inspirere andre til at gøre det samme.

Hos Canon er vi stolte af at stå bag en lang række projekter og initiativer, som vi støtter op om eller har sat i værk. Det gælder eksempelvis vores initiativer med cirkulær økonomi. Blandt andet producerer vi nye produkter af brugt hardware og har etableret et prisvindende genbrugsprogam for tonerpatroner, der har sikret indsamling og genanvendelse af mere end 408.000 tonerpatroner og har mindsket mere end 601.000 ton CO2-udslip mellem 1990 og 2008.

Af Kim Nielsen, Administrerende direktør, Canon Danmark

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>