Virksomheder fastholder eller øger deres digitale budgetter trods faldende indtægter

Mange virksomheder har oplevet faldende indtægter under Covid-19.

Virksomheder fastholder eller øger deres digitale budgetter trods faldende indtægter 1Alligevel fastholder eller øger næsten samtlige store virksomheder deres budget til digital transformation. Det viser en global undersøgelse, som it-konsulentfirmaet Tata Consultancy Services står bag.

Indtægterne er faldet for 68 procent af verdens virksomheder under Covid-19, og mindst 2 ud af 3 tror ikke, de vender tilbage til samme niveau som før pandemien inden for det næste år. Det viser undersøgelsen ‘Digital Readiness and COVID-19: Assessing the Impact’ fra den globale it-konsulentvirksomhed Tata Consultancy Services (TCS), der globalt beskæftiger 450.000 konsulenter.

Undersøgelsen omfatter besvarelser fra næsten 300 topledere fra større, internationale virksomheder i Nordamerika, Asien og Europa, herunder i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Faldne indtægter stopper ikke investering i digital transformation

Trods de dystre tal sætter virksomhederne ikke en stopper for investering i den digitale transformation. Hele 90 procent angiver, at de enten fastholder eller øger budgettet for den digitale transformation (DX). To ud af tre (66 procent) af respondenterne har således fastholdt deres DX-budget, mens en fjerdedel (25 procent) har øget det under pandemien. Sidstnævnte har i gennemsnit øget deres budget med hele 33 procent.

Ifølge undersøgelsen er det især europæiske virksomheder, der regner med at fastholde deres budgetter (80 procent) efterfulgt af nordamerikanske virksomheder (68 procent). Billedet ser anderledes ud i Asien. Her har over halvdelen af virksomhederne valgt at skrue på deres budget til investeringer i digital transformation. 38 procent har skruet op, mens 19 procent har skåret i budgettet.

“Det er meget positivt at se, at størstedelen af virksomhederne i vores undersøgelse fastholder eller endda øger investeringerne i digital transformation på trods af den nuværende situation. Jeg ser samme tendens i Danmark,” siger Ruchikar Dalela, Country Manager for TCS i Danmark.

“Vi ser samtidig, at mange organisationer har ændret deres investeringer i teknologi på grund af pandemien for at opretholde produktivitet og sikkerhed samt for at fortsætte med at arbejde i agile teams.”

I undersøgelsen er virksomhederne desuden blevet bedt om at vurdere en række pandemi-relaterede udfordringer på en skala fra et til fem, hvor 1 er ikke vigtig, og 5 er meget vigtig. Her giver respondenterne udfordringen “At fastholde medarbejdernes fysiske og mentale sundhed” en score på 4,55, mens “At skifte fra kontor- til hjemmearbejde” får en score på 4,46. De ligger dermed i top-3. Andre væsentlige udfordringer inkluderer “Fortsat at servicere vores kunder” (4,48), “Styring af vores økonomi og budget” (4,44) og “IT-sikkerhed” (4,42).

Hjemmearbejde er kommet for at blive

Ser man på tværs af virksomhederne, er det i gennemsnit 64 procent af de ansatte, der hovedsageligt arbejder hjemmefra under pandemien. Det tal er syv gange højere end tallet før Covid-19 (9 procent).

I Europa arbejder syv ud af 10 medarbejdere i øjeblikket hjemmefra (70 procent), efterfulgt af Asien (67 procent) og Nordamerika (60 procent). Respondenterne forudsiger, at 40 procent af arbejdsstyrken vil fortsætte med at arbejde væk fra kontoret efter pandemien og indtil 2025. Medarbejdere i den asiatiske region er mere tilbøjelige til at arbejde hjemmefra (45 procent) end europæere (41 procent) og nordamerikanere (37 procent).

Langt størstedelen af de adspurgte ledere svarede desuden, at deres virksomheder har investeret i digitale løsninger, som understøtter hjemmearbejde. Det gælder særligt teknologi til brug for distancearbejde (65 procent), styrket cybersikkerhed (56 procent) og cloud-baseret teknologi (51 procent).