Volvo Cars har netop præsenteret en af bilindustriens mest ambitiøse klimaplaner.
Målet er mellem 2018 og 2025 at nedbringe virksomhedens kulstofemissioner pr. bil i dens levetid med 40%. Det er det første håndgribelige skridt hen mod Volvo Cars’ ambition om at blive en klimaneutral virksomhed i 2040.
Planen præsenterer konkrete tiltag, der er på linje med Paris-klimaaftalen fra 2015, som retter sig mod at begrænse den globale opvarmning til 1,5o celsius over niveauet fra før industrialiseringen.
Volvo’s ambitioner for 2040 går videre end at adressere udledningen fra bilernes udstødning ved at satse på ren el-drift, som er et andet af virksomhedens spydspidsområder. Volvo vil også takle kulstofemissionerne i sine generelle aktiviteter samt i produktionsleddet, forsyningskæden og ved at genind- og anvende materialer.
Som et skridt hen mod at indfri 2040 målet implementerer Volvo en række ambitiøse tiltag, der mellem 2018 og 2025 skal være med til at nedbringe virksomhedens CO2 aftryk pr. bil i dens levetid med 40%. Samtidig er det Volvos mål, at produktionsaktiviteterne globalt skal være helt klimaneutrale i 2040.
“Vi ændrer vores virksomhed ved hjælp af konkrete tiltag, ikke symbolske erklæringer, ” siger koncernchef Håkan Samuelsson, ”Så hos Volvo adresserer vi det, vi kan kontrollere, hvilket både er vores aktiviteter og udledningerne fra vores biler. Og vi adresserer det, vi kan påvirke, ved at opfordre vores leverandører og energisektoren til at slutte sig til vores mål om at opnå en klimaneutral fremtid”.
For at gøre den vigtige 40% reduktion af CO2 udledningen pr. bil i år 2025 til virkelighed har Volvo udtænkt en række ambitioner for forskellige dele af aktiviteterne.
Det tidligere kommunikerede mål om, at 50 % af det globale salg skal udgøres af rene elbiler i 2025, er en vigtig del, som kan betyde 50% reduktion af kulstofemissionerne pr. bil mellem 2018 og 2025.
På længere sigt er ambitionerne, at de CO2 udledninger, der stammer fra forsyningskæden, skal være 25% mindre i 2025; ligeledes i 2025 skal, andelen af genanvendt plastik i nye Volvo’er udgøre 25%, og de kulstofemissioner, der kommer fra virksomhedens samlede aktiviteter inklusive produktion og logistik, skal nedbringes med 25%.
Volvo var den første konventionelle bilproducent, der forpligtede sig til el-drift og til at udfase biler med forbrændingsmotorer. Fra i år bliver alle nye Volvo’er, der introduceres, forsynet med eldrift, og virksomheden præsenterer i dag en rent el-drevet bil, XC40 Recharge.
XC40 Recharge er den første bil i Volvo’s nye Recharge modelprogram. Recharge bliver det overordnede navn for alle opladelige Volvo’er, der kører på ren el eller har en plug-in hybrid drivline. Recharge programmet forventes yderligere at booste salget af Volvo’s el-drevne biler og ved hjælp af incitamenter opmuntre førerne af plug-in hybrid til at køre mest muligt i Pure indstillingen.