Volvo Cars introducerer ny Recharge plug-in hybrid-drivline med større rækkevidde og mindre C02-udslip
Hjem BÆREDYGTIGHED Volvo Cars introducerer ny Recharge plug-in hybrid-drivline med større rækkevidde og mindre C02-udslip

Volvo Cars introducerer ny Recharge plug-in hybrid-drivline med større rækkevidde og mindre C02-udslip

Af Redaktionen

Volvo Cars introducerer nu en ny, forbedret Recharge plug-in hybrid-drivline på sine 90- og 60-seriemodeller.

Den nye drivline forøger den elektriske rækkevidde betragteligt og giver samtidig lavere CO2-udledning, større ydeevne og bedre køreegenskaber.

Volvo Cars’ nye generation af plug-in hybrider præsterer at bringe den elektriske rækkevidde op til 90 kilometer* på en enkelt opladning, hvilket betyder, at en stor del af de Volvo-ejere, der har adgang til opladning hjemme eller på jobbet, kan få dækket det daglige kørselsbehov på ren el.*

Større batteri og flere hestekræfter

Til de vigtigste forbedringer hører et nyt langdistance-batteri med et tredje cellelag, som øger den nominelle energi fra 11,6kWh til 18,8kWh, og en kraftigere bagerste elmotor, der nu leverer 145 hk. Den ekstra elektriske effekt resulterer i en samlet ydelse på 350 hk for Recharge T6 og 455 hk for Recharge T8-modellerne.

Den øgede batterikapacitet betyder, at flere kunder primært vil kunne køre i el-tilstand, og Volvo Cars vurderer, at den nye drivline har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op til 50 procent i følge WLTP-normen.

“Vi skriver 2021, og folk skal ikke længere være afhængige af fossile brændstoffer, når de pendler,” udtaler Henrik Green, teknologichef hos Volvo Cars. “Vores nye plug-in hybrider leverer den elektriske rækkevidde, der er nødvendig i langt de fleste menneskers hverdag.”

’One Pedal Drive’ introduceres på flere modeller

Den nye og forbedrede elmotor øger effekten på baghjulene med 65 procent, med bedre ydeevne og køreegenskaber under alle forhold til følge. Sammen med det forstærkede batteri giver den opgraderede elmotor også mulighed for et mere kompetent firehjulstræk, som kan være ekstra nyttigt ved lave hastigheder, ved bugsering eller ved kørsel på glatte veje, hvor der kræves ekstra trækkraft og stabilitet.

Af andre væsentlige forbedringer kan nævnes, at udvalgte modeller får tilføjet en ”one pedal drive”-funktion, som kan hjælpe med at give føreren en særlig flydende og intuitiv køreoplevelse. Denne funktion, der allerede ses på de fuldelektriske Volvo-modeller, giver føreren mulighed for at kontrollere både acceleration og deceleration kun ved brug speederen. Funktionen vil i første omgang blive introduceret i Volvo XC60, S90 og V90 Recharge plug-in hybriderne.

Den ekstra batterikapacitet er desuden en stor fordel, både på kolde vinter- og varme sommerdage. Selv når bilen ikke er tilsluttet med strømkabel, kan kabinen forvarmes eller forkøles med Volvo Cars-appen som fjernbetjening, mens der stadig er rigelig elektrisk rækkevidde tilovers til den efterfølgende kørsel.

Fremtiden er elektrisk

Volvo Cars har som målsætning at blive en førende spiller på det hurtigt voksende marked for elbiler i premiumsegmentet og sigter mod at blive et rent elbilselskab inden udgangen af 2030. På dette tidspunkt vil virksomheden kun sælge fuldelektriske biler og udfase samtlige biler med forbrændingsmotor i sin globale portefølje.

Kundeundersøgelser viser, at Volvo Cars’ plug-in hybrider allerede nu bliver kørt i ren elektrisk tilstand i omkring halvdelen af tiden. Den nye opgradering af drivlinen vil øge denne procentdel og yderligere cementere deres position som ‘deltids-elbiler’.

“Plug-in hybrider er vigtige, da de ofte er et springbræt for mange bilister, før de køber en fuldelektrisk bil,” udtaler Henrik Green. “Vi mener, at denne opgradering vil demonstrere det potentiale, der findes i plug-in hybriderne, når den elektriske rækkevidde øges, og dermed føre os tættere på vores ambition om at blive en fuldelektrisk producent i 2030.”

Den nye drivline introduceres på alle Volvo Recharge plug-in hybridmodeller baseret på den skalerbare SPA platform (Scalable Product Architecture), som omfatter modellerne Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 og XC90.

Sammen med forbedringerne af drivlinen opgraderes den turboladede T8-benzinmotor og får en højere brændstofeffektivitet og ydeevne. Dette betyder højere motoreffekt ved lave omdrejninger og igangsætning samtidig med, at det sikrer en mere raffineret elektrificeret køreoplevelse med reduceret CO2-udledning.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>