Som led i arbejdet med at indsamle penge er WWF begyndt at anvende datamodeller.
For der er brug for penge.
Bestanden af vilde hvirveldyr er i gennemsnit faldet med 68 procent mellem 1970 og 2016.
Mens menneskehedens aftryk bliver udvidet, lider naturen og dyrelivet. I mere end tres år har Verdensnaturfonden (WWF) arbejdet på at opretholde den naturlige verden til gavn for mennesker og dyreliv, og arbejdet med lokale og globale partnere i hundrede lande.
I de senere år har organisationen kigget nærmere på, hvordan man bruger sine kanaler til at sikre, at donorbasen forbliver aktiv og engageret. For at gøre dette skal WWF forstå, hvilke typer donorer de har, sandsynligheden for, hvilke kanaler donorerne vil bruge, og hvor længe de forbliver donorer. Den velgørende organisation havde brug for at forstå de langsigtede konsekvenser af donorens livscyklus.
Til dette blev der skabt datamodeller for at forudsige hver donors fremtidige donationer, hvilket gør det muligt for WWF bedre at bestemme, hvornår og hvordan man kan nå ud til en bestemt person. Projektet er udført i samarbejde mellem WWF’s amerikanske kontor og SAS Institute.
– Da vi begyndte at sammensætte datamodeller og forstå folks unikke transaktions- og kommunikationshistorie hos os, var vi i stand til bedre at forudsige, hvem der vil reagere på forskellige typer kampagner, siger Mac Mirabile, seniordirektør for analyse hos WWF i USA.
En af de ting, WWF har oplevet siden integrationen af de nye datamodeller, er kvaliteten af donoroplysningerne. Donorenes villighed til at øge deres bidrag er steget markant. I starten fokuserede organisationen på, hvor mange medlemmer der var registreret, men dette var ikke det mest meningsfulde datapunkt at se nærmere på.
WWF begyndte at målrette sig mod folk, der er mindre tilbøjelige til at reagere på visse traditionelle kommunikationsformer, men når de gør det, giver de meget mere.
Og fordi disse personer giver mere, har de en tendens til at være mere loyale over for organisationen. .
– SAS Institute har hjulpet os med at blive mere datadrevne i vores beslutningsprocesser. Uden dataanalysen ville vi aldrig være vokset på samme måde eller have udvidet vores medlemsprogram og blevet det etablerede brand på non-profit-området, som vi er i dag, siger Mac Mirabile.
– Vigtigheden af at finde og udvikle moderne og innovative værktøjer i deres kommunikation med deres kunder og potentielle kunder bliver stadig vigtigere. Det gælder ikke kun kommercielle aktører, men gælder alle, der ønsker at blive og forblive relevante for deres kontakter – det gælder også myndigheder og ikke mindst almennyttige organisationer. Kvaliteten af kommunikationen fra non-profit organisationer er ekstremt vigtig. En forkert eller fejl-timet besked kan have store og langsigtede konsekvenser.