Ny data: Københavnerne tjekker mobilen i pauserne, mens resten af sjællænderne frustreres over døde batterier
Hjem LEVERANDØRONEPLUS Ny data: Københavnerne tjekker mobilen i pauserne, mens resten af sjællænderne frustreres over døde batterier

Ny data: Københavnerne tjekker mobilen i pauserne, mens resten af sjællænderne frustreres over døde batterier

Af Redaktionen

En ny undersøgelse viser, at over halvdelen af danskerne (52%) motionerer alene. Og mobilen?

Den er med som både uundværlig træningsmakker og kan være kilde til frustration – alt efter hvor i landet du kigger.

Men hvorfor har danskerne mobilen med til træningen, og hvilke krav til mobilen følger med? 

Danmark er blandt de mest aktive lande i Europa ifølge EU kommissionen, og en ny undersøgelse fra OnePoll, foretaget på vegne af techvirksomheden OnePlus, afslører, at hver tredje dansker motionerer i 1-2 timer dagligt. Og det er godt nyt, da det er langt over Sundhedsstyrelsens anbefaling på 30 minutters daglig motion.

Mobilen spiller her en central rolle i mange danskers motionsrutine. Men hvordan vi bruger mobilen – og hvilke problemer vi møder – varierer betydeligt afhængigt efter, hvor i landet vi er bosat. Dette har OnePlus undersøgt nærmere.

Ny data: Københavnerne tjekker mobilen i pauserne, mens resten af sjællænderne frustreres over døde batterierSe listerne: Københavnere bruger mobilen i pauser, mens resten af sjællændere går tur med mobilen

Mange flere danskere har mobilen oppe af lommen, når de motionerer. På landsplan bruger 53% af danskerne deres mobil til musik eller podcasts under træning, mens 12% bruger den til at tracke deres træning.

Desuden viser tallene, at  gåture (57%), styrketræning (30%), cykling (26%) og løb (17%) er de mest populære motionsformer, hvor mobilen er med som følgesvend.

Der er dog store forskelle på, hvordan mobilen bruges i de forskellige regioner:

  • Region Sjællandbruger 49% mobilen under gåture, hvilket er højere sammenlignet med andre regioner.
  • Hovedstadentopper listen for mobilbrug i pauser mellem øvelser (42%).
  • Midtjyllandhar den laveste andel, der bruger mobilen under cykling (24%).
  • Syddanmarker førende i brugen af mobilen under jogging eller løb (38%).
Mobilbrug under træning Landsplan Hovedstaden Midtjylland Nordjylland Sjælland Syddanmark
Under gåture 45% 40% 47% 45% 49% 46%
I pauser mellem øvelser 39% 42% 35% 38% 38% 40%
Under styrketræning 38% 38% 34% 41% 37% 39%
Under jogging eller løb 35% 37% 33% 30% 32% 38%
Under cykling 29% 30% 24% 31% 29% 30%

Kilde: OnePoll
*Data er baseret på en undersøgelse, som OnePoll har foretaget på vegne af OnePlus.

Mobil-frustrationer under motion: Sollys, døde batterier og våde fingre

Selvom tallene viser, at mobilen er en uundværlig træningsmakker, er den også kilde til frustration for mange danskere. Den største irritation på landsplan er, at skærmen er svær at se i stærkt sollys (25%), men problemerne her varierer også regionalt:

  • Hovedstadenoplever den største frustration med skærme, der er svære at se i solen (32%).
  • Region Sjællander batteriets korte levetid det største problem (26%).
  • Syddanmarkklager oftere over tunge eller store mobiler (21%) sammenlignet med andre regioner.
  • Midtjyllandhar den laveste andel, der er frustreret over skærmens synlighed i sollys (18%).
Mobilfrustrationer Landsplan Hovedstaden Midtjylland Nordjylland Sjælland Syddanmark
Skærmen er svær at se i sollys 25% 32% 18% 25% 21% 26%
Skærmen reagerer dårligt med våde fingre 20% 25% 18% 20% 12% 24%
Batteriet aflades hurtigt 19% 23% 15% 15% 26% 17%
Mobilen er for stor eller tung 17% 20% 13% 10% 16% 21%
Langsom ydeevne eller forsinkelser 9% 11% 10% 5% 9% 6%

Kilde: OnePoll
*Data er baseret på en undersøgelse, som OnePoll har foretaget på vegne af OnePlus.

Disse krav stiller vi til vores mobil ifølge techekspert

Ifølge Thor Gøtz, techekspert og landechef hos OnePlus, er disse frustrationer ikke overraskende. De afspejler nemlig et markedet med stigende efterspørgsel på funktionalitet og pålidelighed i smartphones.

“Vores forventninger til mobiler er blevet markant højere de seneste år. I dag skal mobilen følge med os og tilpasse sig vores liv – og ikke omvendt. Med andre ord, skal mobilen være funktionel under alle forhold – fra at holde batteriet kørende under fysiske aktiviteter uden at være for tung på løbeturen, til at skærmen reagerer, selv når du er gennemblødt og på farten,” siger Gøtz.

Han peger på, at selv de nyeste modeller på markedet kan have svært ved at imødekomme disse krav. Derfor er OnePlus begyndt at udvikle nye, innovative funktioner, eksempelvis deres AquaTouch-teknologi, der introduceres i smartphones som OnePlus 12 og OnePlus Nord 4 – begge lanceret i Danmark tidligere på året. AquaTouch er nu en central funktion i hele virksomhedens nyeste produktserier, fra top til bund.

“Vores AquaTouch har kun været på markedet under et år, så det er ikke overraskende, at ikke alle danskere kender til vores unikke teknologi endnu. Kort sagt gør AquaTouch, at skærmen reagerer, selv når både den og dine fingre er våde. Så uanset om du er gennemblødt af sved eller regn, slipper du for de frustrerende irritationsmomenter,” fortæller landechefen og fortsætter:

“Vi fortsætter med at udfordre standarderne i branchen og er stolte af at være brancheførende inden for lynopladning, lang batterilevetid og innovative funktioner som AquaTouch, der sætter nye standarder for, hvad en smartphone kan,” afslutter Gøtz.

Derfor udskifter vi mobilen 

Undersøgelsen viser samtidig, at næsten hver anden dansker (47%) beholder deres mobil i op til fire år, før de overvejer at skifte den ud.

Her tegnes kravet om funktionalitet og pålidelighed sig igen i markedet. Det er nemlig funktionaliteten, der driver beslutningen om at opgradere, da 51% af danskerne vil skifte mobilen, hvis batteriet begynder at svigte. Til sammenligning er det 41%, der skifter, hvis modellen er forældet, og 40%, der gør det, hvis mobilen er fysisk beskadiget.

Fuld tank på 26 minutter

OnePlus’ engagement i at udfordre standarderne i branchen ses særligt ved techvirksomhedens fokus på lynopladning og skærme med høj lysstyrke.

OnePlus 12 er udstyret med et 5400mAh batteri, der kan oplades fuldt på kun 26 minutter – en praktisk løsning for dem, der har brug for et hurtigt boost, før de skal ud ad døren. Skærmen, der når en lysstyrke på 4500 nits, sikrer, at du slipper for rynke på panden, når du læser selv i skarpt sollys.

“Vi stræber efter at gøre teknologien så funktionel som muligt. Og her skal mobilen være en pålidelig makker, der aldrig skuffer,” siger Thor Gøtz. Også OnePlus Nord 4 leverer en imponerende batterilevetid med et 5500mAh batteri, der med andre ord giver 5 timers brug efter bare 5 minutters opladning.

Om OnePlus 

OnePlus er en global teknologivirksomhed, der udfordrer den måde, vi tænker på og bruger teknologi. Med mottoet “Never Settle” udvikler OnePlus premium-produkter, der kombinerer højtydende hardware med moderne design. OnePlus stræber efter at skabe langvarige relationer med sine brugere og fortsætter med at styrke fællesskabet gennem innovative løsninger.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>