Ephemeris, udviklet af Yrdvaab Oy fra Oulu, Finland, tager de bedste elementer fra flere klassikere og tilføjer realistisk 3D-rumkamp.
Rumstrategispillet Ephemeris, udviklet af soloudvikleren Tuomas Pöyhtäri til PC, er nu tæt på at være færdigt.
Udvikleren har lanceret en crowdfunding-kampagne med målet om at rejse mindst 30.000 €, så Ephemeris kan blive klar til Early Access.
Ephemeris har været under udvikling i fire år og trækker inspiration fra genrens sværvægtere som Master of Orion, Homeworld og Total War, samtidig med at det tilføjer helt nye elementer. Spilleren har til opgave at erobre rummet foran computerstyrede modstandere, som også mødes i taktiske rumkampe i realtid. Under kampene følger alle skibe Newtons fysiske love: så i modsætning til mange andre spil glider de ikke bare rundt på flade baner i rummet. Det gør kampene både imponerende og uforudsigelige, fordi det kan vende slagets gang. Skibene varierer også meget i størrelse, og det udfordrer spilleren til at gentænke sine angrebs- og forsvarsplaner.
Ud over realtidskampe indeholder spillet også en turbaseret 4X-del – explore, expand, exploit, exterminate – hvor man opbygger sit imperium, styrer ressourcer og udnytter de nyerobrede områder. Denne del er blevet finjusteret, så den er mere spillervenlig, og selv store imperier kan håndteres nemt og uden for meget micro-management. Derudover er mange elementer af spillets univers, som f.eks. tilgængelige teknologier, tilfældigt genereret for hver gennemspilning, og det giver langt højere genspilningsværdi.
Crowdfunding-kampagnen har som mål at rejse mindst 30.000 € for at færdiggøre spillet og lancere det i Early Access på Steam i løbet af andet kvartal af 2025. Spillets Steam-side har allerede tusindvis af tilføjelser til ønskelister, og de videoer, der er lavet om spillet, er blevet set titusindvis af gange på YouTube. Kampagnen løber indtil slutningen af november på https://www.indiegogo.com/projects/ephemeris-4x-space-strategy-with-true-3d-combat/x/38043847#/