Undersøgelse: AI er en vækstmotor for danske SMV'er
Hjem VIRKSOMHED Undersøgelse: AI er en vækstmotor for danske SMV’er

Undersøgelse: AI er en vækstmotor for danske SMV’er

Af Redaktionen

I en ny undersøgelse, der belyser trends hos små og mellemstore virksomheder, svarer hele 91% af de SMV’er, der benytter AI, at de oplever øget omsætning.

Samtidig viser tallene, at SMV’er i vækst planlægger at øge deres AI-investeringer næste år markant sammenlignet med dem, der er i tilbagegang.

 Små og mellemstore virksomheder udgør 99 procent af alle virksomheder i Danmark, og de spiller en væsentlig rolle i landets innovation, konkurrenceevne og økonomiske udvikling.

Derfor er vækstpotentialet vigtigt for dem, og her spiller AI en afgørende rolle.

Undersøgelse: AI er en vækstmotor for danske SMV'erDet viser en ny undersøgelse “Small & Medium Business Trends” fra teknologivirksomheden Salesforce, der er baseret på data fra 3.350 globale ledere fra små og mellemstore virksomheder repræsenteret fra mange forskellige brancher. Hele 91% af de SMV’er, der benytter AI, oplever nemlig øget omsætning, mens 78 % ser AI som en game-changer.

“Denne undersøgelse er en stærk indikation på AI’s potentiale. Især i Norden, hvor vi allerede oplever en høj grad af digitalisering, og i Danmark, hvor konkurrencen er høj blandt SMV’er, kan det inspirere virksomheder til at fremskynde deres AI-investeringer,” siger Leyla Elif Aksoy, Regional Vice President i Salesforce Danmark.

Investeringer i AI kommer fra de robuste virksomheder

Undersøgelsen viser også, at 78% af SMV’er i vækst planlægger at øge deres

AI-investeringer næste år, sammenlignet med kun 55% af dem, der er i tilbagegang.

Dette paradoks fremhæver en kritisk barriere for innovation, hvor de virksomheder, der har mest brug for AI – virksomheder i tilbagegang – også er mindre tilbøjelige til at investere i teknologien.

Årsagerne kan findes flere steder – bl.a. mangel på ressourcer, tøven med at tage nye teknologier i brug eller fokus på kortsigtet overlevelse frem for langsigtet transformation, mener Leyla Elif Aksoy, Regional Vice President i Salesforce Danmark:

“De seneste år har vi oplevet globale spændinger, krig i Europa og inflationskrise. Store udfordringer for SMV’erne, hvis forsyningskæder har været under pres. Derfor har mange heller ikke haft økonomi eller ressourcer til at investere i nye teknologier. Men for at sikre SMV’ernes fremtid, må vi bare erkende, at AI er en drivende kraft for deres vækst.”

 

Om Salesforce

Salesforce gør det muligt for virksomheder i alle størrelser og brancher at komme i kontakt med deres kunder ved hjælp af AI + data + CRM. For mere information om Salesforce (NYSE: CRM), besøg: www.salesforce.com.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>