Ny mobilrapport fra Ericsson: 5G står nu for alvor på egne ben – og YouTube er kongen af reach
Hjem VIRKSOMHEDNy mobilrapport fra Ericsson: 5G står nu for alvor på egne ben – og YouTube er kongen af reach

Ny mobilrapport fra Ericsson: 5G står nu for alvor på egne ben – og YouTube er kongen af reach

Af Redaktionen

5G fortsætter sin markante vækst globalt, og flere teleselskaber tager nu de mest avancerede udgaver af teknologien i brug.

Det viser den nye Ericsson Mobility Report, der tegner et billede af et accelererende mobilmarked.

YouTube er fortsat verdensmester i at ramme forbrugerne efterfulgt af Facebook og TikTok. Samtidig viser rapporten, at 6G vil ramme i starten af 2030’erne, hvilket er en udvikling med stor betydning for danske virksomheder og forbrugere.

I år har en ny og smartere udgave af 5G, nemlig 5G Standalone, for alvor fået momentum verden over. Over 90 teleselskaber har nu taget teknologien i brug, hvilket er 30 mere end sidste år. Det betyder i praksis, at 5G ikke længere bygger oven på det gamle 4G-net, men fungerer som sit eget selvstændige netværk. Det viser en ny rapport fra Ericsson.

Det giver en langt mere stabil og robust forbindelse, især når mange bruger nettet samtidig, eksempelvis i myldretiden, til store events eller når familien streamer derhjemme. For virksomheder kan det betyde færre afbrydelser, bedre mulighed for at arbejde mobilt og mere driftssikre løsninger til fx kundeservice, digitale betalinger og produktion, der afhænger af stabile netværk.

Ny mobilrapport fra Ericsson: 5G står nu for alvor på egne ben – og YouTube er kongen af reach“Vi ser, at mange flere teleudbydere har valgt at udrulle 5G Stand alone-teknologien for at kunne tilbyde mere differentierede tilbud til deres kunder. Herhjemme var vi tidligt ude med et rent 5G- netværk, og nu hvor flere lande er kommet med på bølgen, håber jeg, at det vil accelerere 5G- innovationen – så flere virksomheder og forbrugere kan høste fordelene ved teknologien,” siger Amanda Hasselberg, landechef for Ericsson i Danmark.

Allerede ved udgangen af 2025 forventes 5G at nå 2,9 mia. abonnementer, svarende til en tredjedel af alle mobilbrugere. Samtidig fik 400 mio. flere mennesker adgang til 5G i 2025, og omkring halvdelen af verdens befolkning uden for Kina vil være dækket inden årets udgang.

Youtube er kongen af reach

Ericssons undersøgelse af udvalgte mobilnetværk viser, at YouTube er den mest populære tjeneste i dag, idet de når stort set hver eneste video-bruger. Derefter kommer Facebook, der når mere end 75 pct. af videobrugere i de to netværk, og stod for over 20 pct. af den totale video trafik. På tredjepladsen følger TikTok, der når mellem 50 til 60 pct. af brugerne og samtidig står for mellem 20 til 40 pct. af al videotrafik.

I forhold til kilden til videoer set på de mobile netværk, så udgjorde SoMe-videoer mellem 70–80 pct. af alt videotrafik på smartphones.

6G nærmer sig – og udviklingen kan få stor betydning

Rapporten giver for første gang et klart bud på, hvornår 6G bliver en realitet. Ericsson forventer, at de første lande går i luften omkring 2030–2031 i lande som USA, Japan, Sydkorea, Kina og Indien. Globalt forventes 180 mio. mennesker allerede at have et 6G-abonnement i 2031. Europa ser dog ud til at komme senere i gang end de hurtigste regioner, blandt andet fordi flere lande først nu er i fuld gang med at rulle 5G Standalone ud.

 

Om rapporten

Ericsson Mobility Report bygger på unikke netværksdata og analyser fra Ericsson og selskabets globale partnere. Den fulde udgave af November 2025-rapporten kan læses via linket HER.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>