Pas på falske leveringsbeskeder: Sikkerhedschefens råd til at undgå at blive snydt
Hjem LOGISTIK/ TRANSPORTPas på falske leveringsbeskeder: Sikkerhedschefens råd til at undgå at blive snydt

Pas på falske leveringsbeskeder: Sikkerhedschefens råd til at undgå at blive snydt

Af Redaktionen

Fristende rabatter eller dyre fejltagelser? Black Week er ikke kun højsæson for gode tilbud, men også for svindlere.

Når pakkestrømmen stiger op til jul, øges også risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan du undgår at blive svindlet.

– Svindelforsøgene bliver stadig mere avancerede og svære at opdage. De beskeder, der tidligere var fyldt med stavefejl og mærkelige mellemrum, er i dag perfekt formulerede ved hjælp af AI. Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom på de beskeder, du modtager om pakker på vej, siger Rasmus Ferdinandsen, sikkerhedschef hos Bring.

Antallet af danskere, der oplever at blive udsat for digital svindel, er steget med næsten 100.000 på bare ét år. Det viser tal fra Det Kriminalpræventive Råd. Næsten seks procent af de adspurgte oplyste i undersøgelsen, at de er blevet udsat for digital svindel. Det svarer til 274.000 danskere og er en stigning på hele 45 procent sammenlignet med 2023.

– Vi sender aldrig SMS’er, hvor vi opkræver betaling. Ved at hente Bring appen kan du enkelt verificere om en besked er fra os, eller falsk. Når du har appen foregår al kommunikation vedrørende dine pakker via appen, siger Rasmus Ferdinandsen.

Pas på falske leveringsbeskeder: Sikkerhedschefens råd til at undgå at blive snydtVær altid opmærksom på følgende for at undgå phishing-fælder:
  • Giver SMS’en eller mailen udtryk for at det haster? Skal du f.eks. handle med det samme, eller vil det få konsekvenser, hvis ikke du reagerer?
  • Har du en pakke på vej eller kommer beskeden “ud af det blå”?
  • Hvis du bliver bedt om at oplyse brugernavn, adgangskode, kreditkortoplysninger, MitID eller NemID, skal du ignorere det. Misbrug af MitID er et hyppigt svindelforsøg, men verifikation via MitID bør altid være noget du aktivt har bedt om. Hvis du modtager en anmodning fra nogen eller noget du ikke kender, bør du aldrig indtaste dine oplysninger.
Fire tips til at undgå at blive snydt:
  1. Vær skeptisk og stol på din mavefornemmelse. Hvis noget virker for godt til at være sandt, kan det være en advarsel. Virker det mistænkeligt, stop op og kontakt relevante myndigheder, hvis det er nødvendigt.
  2. Del ikke personlige oplysninger. Undgå at dele følsomme oplysninger som CPR-nummer, bankoplysninger eller kreditkortoplysninger med ukendte personer eller websider. Vær forsigtig med beskeder, der beder om personlige oplysninger, eller som virker mistænkelige.
  3. I den kommende periode oversvømmes internettet med annoncer og tilbud. Hvis du ikke kender webshoppen på forhånd, bør du tjekke dens ægthed og læse anmeldelser på nettet.
  4. Bring sender aldrig sms’er eller mails, hvor vi beder om betaling. Forhold dig til information i appen og på hjemmesiden.

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>