Adform løfter sløret for Campaign Planner
Hjem AIAdform løfter sløret for Campaign Planner

Adform løfter sløret for Campaign Planner

Af Redaktionen

Med integrationen af kunstig intelligens i det nye værktøj, Campaing Planner, der nu er tilgængeligt på platformen, Adform FLOW, tager Adform det første skridt mod en mere intelligent og præcis planlægning af mediekampagner.

Det nye AI-værktøj er udviklet med særligt fokus på at optimere kampagneplanlægningen, så annoncører, bl.a. kan se resultatet af deres mediekampagne, inden de lancerer den.

Adform annoncerer nu lanceringen af sin nye Digital-Out-of-Home (DOOH)-planlægger i platformen Adform FLOW. Værktøjet vil i første omgang blive lanceret på 15 markeder, og samler for første gang DOOH reklameinventar, som visualiserer tilgængelige DOOH-skærmplaceringer på et kort. Annoncører får dermed et holistisk overblik over medier og kanaler, så de bedre kan udforske, aktivere og optimere omnikanalkampagner via én platform.

Tidligere har planlægningen af annoncer i høj grad været baseret på erfaring, manuelle input og data og efterfølgende dataanalyser. I dag kan AI analysere kampagneopsætninger i realtid og give kvalificeret bud på, hvordan målgrupper, frekvenser og kanalvalg sandsynligvis vil performe. Det betyder, at annoncøren kan teste og evaluere kampagnen, inden den lanceres.

Adform løfter sløret for Campaign Planner

Allan Olesen, Country Manager hos Adform i Danmark

“Allerede nu ser vi, hvordan AI kan løfte værdien af kampagneplanlægning ved at give brugeren feedback og anbefalinger, før kampagnen lanceres. Det er en ny måde at tænke medieindkøb på, hvor kompleksiteten reduceres betragteligt, og resultaterne forbedres,” siger Allan Olesen, Country Manager hos Adform i Danmark, og fortsætter:

”Vi samler nu det hele i én løsning, så man kan planlægge og målrette sin DOOH-indsats via et kort, der viser præcis, hvor skærmene står. Annoncøren kan vælge skærme ud fra for eksempel lokation, data om hvem der kommer forbi, og hvornår – og samtidig få det hele til at spille sammen med andre digitale kanaler.”

Stort potentiale for digitale reklamer i det offentlige rum

Lanceringen af Adforms Campaign Planner lanceres på et tidspunkt, hvor der for alvor er vind i sejlene inden for DOOH-annoncering. I første kvartal af 2025 så indkøbet af DOOH-annonceplads en stigning på hele 118 % sammenlignet med sidste år, hvilket gør det til den kanal med størst vækst i Danmark lige nu.

Ud over populære kanaler som CTV og audioannoncering ser flere og flere annoncører potentialet i de spirende DOOH-muligheder. Ifølge tal fra Statista tyder det på, at de samlede globale investeringer til DOOH som kanal vil nå op på mere end DKK 133 mia. i 2025 og mere end DKK 171 mia. i 2029.

”Digitale annoncer i det offentlige rum giver annoncører en mulighed for at nå ud til mennesker i løbet af deres dagligdag. Det kan være på togstationer, ved motorveje eller i indkøbscentre. Indtil nu har det dog ofte været svært at få overblik og skabe sammenhæng ift. anden kampagneeksekvering, fordi teknologien bag har været opdelt i mange systemer,” siger Allan Olesen, og afslutter:

“Med dette værktøj automatiserer vi både noget af rugbrødsarbejdet, men også noget af det komplekse ved medieplanlægning og annoncering. Når vi lader AI håndtere de store mængder komplekse, databaserede input, kan mennesket i højere grad fokusere på at tage kvalificeret stilling – og dermed frigive tid til den strategiske og kreative tænkning, hvor vi, som mennesker, for alvor skaber værdi.”

Relaterede artikler

Vi bruger cookies og andre identifikatorer for at forbedre din oplevelse. Dette giver os mulighed for at sikre din adgang, analysere dit besøg på vores hjemmeside. Det hjælper os med at tilbyde dig personlig indhold og nem adgang til nyttige oplysninger. Klik på "Jeg accepterer" for at acceptere vores brug af cookies og andre identifikatorer eller klik på "Flere oplysninger" for at justere dine valg. jeg godkender Flere oplysninger >>