Black Friday forventes at sætte ny rekord i år – det sker med et onlinesalg, der forventes at nå 11,7 milliarder.
Det konkluderer en prognose fra Adobe Analytics, der viser, at handlen især drives af elektronik, tøj og møbler.
Over halvdelen af købene (56 %) foretages fra mobilen, salg drevet af sociale medier vokser med 51 % og AI-genereret shoppingresearch stiger med hele 520 %.
Den globale softwarevirksomhed Adobe er klar med sin prognose for den globale e-handel, herunder Black Friday og julehandlen, som dækker perioden 1. november til 31. december. Ifølge Adobe bliver Cyber Monday, der i år ligger den 1. december, årets største shoppingdag med et forventet salg på 14,2 milliarder dollars, mens Black Friday vokser mest og når 11,7 milliarder. Handlen drives særligt af elektronik, tøj og møbler. Over halvdelen af købene (56 %) foretages fra mobilen, og AI-genereret shoppingresearch ventes at stige med hele 520 %.
Sådan lyder analysen fra Adobe Analytics, der er det mest omfattende indblik i amerikansk e-handel.
Julesalget passerer 250 milliarder online i år
Adobe forventer, at der bliver handlet for 253,4 milliarder dollars online i julesæsonen. Det er en stigning på 5,3 % fra sidste år. Øvrige konklusioner er:
- Forbrugerne køber for første gang nogensinde for mere end 5 milliarder dollars på én dag hele 10 gange i løbet af sæsonen (mod 7 dage sidste år)
- Cyber Week står for 17,2 % af det samlede onlinesalg – svarende til 43,7 milliarder dollars (+6,3 %)
- Cyber Monday bliver fortsat årets største shoppingdag og står for hele 14,2 milliarder dollars (+6,3 %)
- Black Friday forventes at stå for den største vækst med salg på 11,7 milliarder dollars (+8,3 %)
- På Thanksgiving ventes et onlinesalg på 6,4 milliarder dollars (+4,9 %)
Mobilshopping dominerer over halvdelen af al onlinehandlen i år
Mobilen er for alvor blevet forbrugernes foretrukne shoppingværktøj og står i år for over halvdelen af salget. Analysen spår at hele 56,1 % af salget i år vil blive foretaget på mobilen – en ny rekord – som svarer til 142,7 milliarder dollars og dermed stigning på 8,5 %. Til sammenligning udgjorde shopping fra telefonen kun 40 % i 2020.
”Køb nu, betal senere” vinder frem
Forbrugerne søger større fleksibilitet, og “Køb nu, betal senere”-løsninger eller BNPL (Buy Now, Pay Later)-er i markant vækst med et forventet onlinesalg på 20,2 milliarder dollars – en stigning på 11 % siden sidste år.
- Det er 2 milliarder dollars mere end i 2024
- På Cyber Monday ventes BNPL-salg for 1 milliard dollars, og på Black Friday for 762 millioner dollars
- 79 % af al BNPL-handel sker via mobilen
Kampen om forbrugernes penge betyder 28 % lavere priser
Kampen om forbrugernes penge betyder markante rabatter i år:
- Fald i priser og rabatter op til 28 %
- Elektronik (28 %), legetøj (27 %), tøj (25 %) og fjernsyn (23 %) får de største nedslag
- De bedste tilbud falder i Cyber Week, hvor Cyber Monday markerer sidste chance for de største besparelser
Forbrugerne går dog ikke kun efter laveste pris – mange opgraderer til dyrere varer inden for især elektronik, sport og personlig pleje, hvor salget af premiumprodukter stiger markant.
Elektronik, tøj og møbler driver væksten
Over halvdelen af al onlinehandel kommer fra tre hovedkategorier, nemlig elektronik med 57,5 mia. USD (+4 %), tøj med 47,6 mia. USD (+4,4 %) og møbler med 31,1 mia. USD (+6,5 %).
Kategorier med ekstra høj vækst i år er dagligvarer med en stigning i salget +9,2 % og kosmetik med en stigning i salget på +9,1 %.
AI-assisteret shopping vokser markant
AI og sociale medier ændrer købsadfærden markant, og Adobe forventer, at AI-genereret trafik til detailhjemmesider ventes at stige 520 % i år. Adobe kan se, at forbrugerne bruger især AI til produktresearch, anbefalinger, tilbudsjagt og gaveinspiration.
Sociale medier øger salget med 51 %
Salg drevet af sociale medier forventes at vokse 51 % i år (mod 5 % sidste år) og tal for influencer-samarbejder samt partnerprogrammer forventes at vokse med 14 %.





