I dag er der høringsfrist for forslaget om at afskaffe varebilskravene.
Flere brancheaktører kritiserer forslaget.
“Vi opfordrer regeringen til at genoverveje, om afskaffelsen af varebilstilladelserne stemmer overens med den fremtid, vi ønsker for branchen i Danmark.”
Regeringen vil igen åbne døren på klem for lyssky forretninger med den begrundelse, at der skal findes besparelser i centraladministrationens embedsværk. Men det nytter ikke at afbureaukratisere, når det fører til mere kriminalitet og social dumping, skriver Steen Ravnsbæk Kristensen, Bjarne E. Lauritsen, Peter B. Jepsen og Jan Villadsen.
Som led i SVM-regeringens finansforslag, der blandt andet indebærer en besparelse på 1.000 årsværk i centraladministrationen, lægger regeringen op til at afskaffe kravene om varebilstilladelser i varebilssektoren.
Kravene blev ellers indført tilbage i 2019 efter en række sager med omfattende svindel, socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde havde rystet transportsektoren og gjorde det umuligt for ordentlige selskaber at konkurrere på lige vilkår med virksomheder, der ser stort på reglerne.
Med kravet om varebilstilladelser og uddannelse af chauffører har der været et væsentligt bedre grundlag for ordentlige forhold i branchen.
Nu agter regeringen imidlertid igen at åbne døren på klem for disse lyssky forretninger med den begrundelse, at der skal findes besparelser i centraladministrationens embedsværk. Det er simpelthen en ommer.
En samling af de største danske transportører ønsker sig ikke tilbage til de lovløse tilstande, der herskede før 2019, og som i 2010 fik daværende skatteminister, Troels Lund Poulsen, til at udtale efter en aktion fra Skat, der konstaterede stribevis af lovbrud på varebilsområdet, at “det ligner nærmest et forbryderkatalog med både socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde”.
Vi frygter, at det igen skal være vores dagligdag.
Det kræver mere end et kørekort at køre varebil
Vi anerkender ønsket om at reducere unødvendig bureaukrati, men at fjerne varebilstilladelserne er den forkerte vej at gå.
“Hvis nogen vil lave bedrageri, så er det jo ligegyldigt, hvilke regler vi har,” udtalte transportminister Thomas Danielsen til MobilityWatch.
Hvis det er den tankegang, regeringen bruger til at træffe beslutninger, så lad os i samme omgang afskaffe alle øvrige regler, vi som land har kæmpet for at indføre og efterleve.
Love som færdsels- og arbejdsmiljøloven eksisterede også før 2019, men forhindrede ikke de problemer, som tilladelsen siden
Thomas Danielsen slår den forslåede afskaffelse af varebilstilladelserne hen med, at “vi har at gøre med, at varer skal køres fra a til b på fremmed regning, og det har man altså et kørekort til. Man behøver ikke have en varebilstilladelse eller en chauffør, der har været på skolebænken i adskillige timer for at køre en varebil, fordi varerne stykvis vejer over 11 kilo.”
Men at køre varebil kræver mere end blot et kørekort. Det kræver uddannelse at forstå køretøjets fysiske begrænsninger og sikre, at godset håndteres ansvarligt.
Chaufførerne tilbringer størstedelen af deres arbejdsdag på de danske veje omgivet af bløde og hårde medtrafikanter, som vi har et ansvar for kommer sikkert i skole, på arbejde og videre i livet.
At fjerne varebilstilladelserne vil føre os tilbage til en tid, hvor ufaglærte chauffører var en fare for både sig selv og deres medtrafikanter.
Fokus bør være på afskaffelse af 11 kilo-reglen
I stedet for at afskaffe varebilstilladelserne bør regeringen rette fokus mod 11 kilo-reglen, der undtager visse transportører fra bestemmelserne i godskørselsloven.
Denne undtagelse er en tåbelig regel, der skaber unødvendige huller i reguleringen, hvor aktører kan omgås reglerne og slippe for omkostninger til vognmandskurset og uddannelse af chauffører baseret på vægten per stykke gods.
Hvis vi virkelig ønsker at styrke transportbranchen, bør vi i stedet fjerne sådanne undtagelser og sikre, at alle operatører spiller efter de samme regler – hvilket samtidigt vil lette arbejdet for politiet, som tidligere har meldt om problemer med håndhævelse af reglen.
En ansvarlig transportsektor kræver reguleringer
Mens Danmark overvejer at afskaffe varebilstilladelser, indfører Norge en lignende ordning mod social dumping, og Sverige har haft den i årtier.
Danmark bør ikke afskaffe regler, der har gjort os til et foregangsland og sikret fair konkurrence, socialt bæredygtige løsninger og bedre arbejdsforhold.
Når det eneste reelle argument for afskaffelse af varebilstilladelserne er besparelser, må vi spørge: Hvad er trafiksikkerhed, social ansvarlighed og bæredygtige forretninger værd?
Det nytter ikke at afbureaukratisere, når det fører til mere kriminalitet og social dumping.
Det går stik imod FN’s ottende verdensmål om at sikre anstændige jobs og arbejdsforhold.
Vi er glade for, at SF vil forhandle med ministeren om afskaffelsen og dermed støtter op om vores bekymringer. Spørgsmålet er, hvad Socialdemokratiet vil?
De var også med til at vedtage kravene om varebilstilladelser i slutningen af 2010’erne. Mener Socialdemokratiet, at der er noget, der nu har ændret sig?
Det skal være en fordel at drive forretning på ordentlig vis i Danmark.
Vi opfordrer derfor regeringen til at genoverveje, om afskaffelsen af varebilstilladelserne stemmer overens med den fremtid vi ønsker for branchen i Danmark.
Lad os lære af vores fejl, ikke gentage dem.
Bring løser hverdagslogistikken for både privatpersoner og virksomheder i hele Norden. Vi håndterer både bud, gods – og pakker leveret Co2 frit til 1,4 millioner danskere. Vi har som mål at alle pakkeleveringer med varebil skal være 100 % elektriske på last mile i hele Danmark i 2025.