Omstillingen til bæredygtig transport er i fuld gang hos DB Schenker.
I juli begynder DB Schenker at køre med den fuld elektrisk drevet og innovative Volta Zero lastbil i Stockholm.
– Det er vigtigt for os at være på forkant og teste nye innovative løsninger til at reducere udledning fra transport. Dette er et naturligt skridt i vores bæredygtighedsarbejde, hvor lastbilens smarte design også skaber et mere sikkert arbejdsmiljø,” siger DB Schenkers Viktor Strömblad, Head of Land Transport Sverige, Danmark, Island.
DB Schenker stræber efter at være verdens førende leverandør af bæredygtig logistik. For at reducere emissionerne fra transport foretager de ændringer på en bred front. Volta Zero er et af mange tiltag. Nu bliver DB Schenker den første til at teste lastbilen i det virkelige liv. Fra midt juli kører lastbilen med sit iøjnefaldende design i Stockholm. Lastbilen er fremstillet af Volta Trucks, som har investeret stort i at designe arbejdsmiljøet i førerhuset.
Arbejdsmiljøet vil betyde, at sygefraværet reduceres
Volta Trucks har investeret i arbejdsmiljøet og arbejdssikkerheden i kabinen.
– Føreren er placeret i midten, hvilket giver et meget bedre overblik og udsyn. Der er ingen skjulte hjørner, siger Mats Nordin, Business Development Manager hos Volta Trucks.
– Førerhuset er placeret lavt, hvilket bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Derudover kan føreren bruge både højre og venstre dør, hvilket øger trafiksikkerheden. Det faktum, at dørene åbner ved siden af køretøjet, i stedet for lige ud, øger sikkerheden yderligere, fortsætter han.
DB Schenker og Volta Trucks samarbejde
DB Schenker koncernen har bestilt 1500 lastbiler. DB Schenker Nordics ser et stort potentiale i at bruge dem på det nordiske marked.
– Volta Zeros innovative design med fokus på arbejdsmiljø og arbejdssikkerhed, samt at være på forkant, repræsenterer, hvordan vi i DB Schenker arbejder med disse problemstillinger, siger Viktor Strömblad.
– Takket være samarbejdet mellem DB Schenker og Volta Trucks har vi udarbejdet en strategi for DB Schenker i Norden. Det er en stor opgave at opbygge den nordiske flåde op, siger Mats Nordin.
Chauffør feedback er vigtigt for produktionen
Midt juli kører den første Volta Zero i nordisk historie på gaden i Stockholm. Og senere dette år kører flere Volta Zeros rundt i Norden.
– Feedbacken fra vores chauffører og transportører under pilottestene vil være værdifulde, når det er tid til at starte masseproduktionen af de 1500 lastbiler til DB Schenker, slutter Viktor Strömblad.