Fra store globale virksomheder til små startups – flere og flere aktører inden for revisionsbranchen er begyndt at anvende AI i deres arbejde, både internt og eksternt.
Det er dog et stort problem, at den nye teknologi ofte ikke implementeres i hele virksomheden, men kun i visse afdelinger.
Markedet for AI inden for revisionsbranchen forventes at vokse med 30 procent årligt frem til 2027. Dette bekræftes af en undersøgelse, som vi hos Workday gennemførte tidligere i år blandt 1.000 virksomhedsledere globalt, og hvor hele otte ud af ti (81 procent) mener, at AI er nødvendigt for at holde deres virksomhed konkurrencedygtig. Næsten tre fjerdedele (72 procent) indrømmede dog, at deres organisation mangler de færdigheder, der kræves for at implementere teknologien fuldt ud.
Generelt er der et stort behov for uddannelse inden for AI i revisionsbranchen. At sikre at alle medarbejdere bliver uddannet i AI og ny teknologi, gør det muligt for virksomheder at gå fra at bruge AI i enkeltstående tilfælde til at blive fuldt datadrevne organisationer. At kombinere eksterne og interne data, som sammen skaber én sandhedskilde, og gøre disse indsigter tilgængelige for alle i organisationen, giver medarbejderne adgang til de nødvendige færdigheder – samtidig med at samarbejdet inden for teams forbedres, og virksomheden kan skaleres efter behov.
Vigtigheden af en fælles vision
Det er væsentligt at engagere alle i organisationen, inden AI tages i brug, og det er noget, der vil give betydeligt større værdi for både virksomheder og medarbejdere. Videndeling mellem teams samt indsigter baseret på data fra forskellige afdelinger gør det muligt at træffe beslutninger baseret på både ens eget teams arbejde og andres.
Det er dog vigtigt at huske, at den information, der genereres af AI, kun er så pålidelig som den data, den bygger på. Et stabilt datagrundlag er derfor en nødvendighed for de revisionsfirmaer, der ønsker at skabe innovative AI- og analyseværktøjer, som øger produktiviteten, forbedrer effektiviteten og mindsker risikoen for fejl.
Branchens største udfordringer
Men hvad er så revisionsbranchens største udfordringer, og hvordan kan disse håndteres ved hjælp af AI? Antallet af specialiserede tjenester, som revisorer tilbyder, er steget og vil fortsætte med at gøre det fremover. Samtidig bliver manglen på talenter stadig mere tydelig, hvilket gør følgende to prioriteter ekstra vigtige:
- At tiltrække og fastholde top-talenter
Mange af de indsigter, der genereres af data, kan medvirke til at forbedre medarbejderoplevelsen i flere trin – lige fra rekruttering, onboarding, uddannelse, tid, udgifter og engagement for at få personalet hurtigere ind i deres arbejdsroller. Automatiserede opdateringer vedrørende job, bookingportaler til interviews og muligheder tilpasset den enkeltes færdigheder gør det også muligt for virksomheden at rekruttere hurtigere. Nogle indsigter kan også hjælpe med at genkende tegn på ansatte, der overvejer at forlade virksomheden, og give dig værktøjer til at håndtere og forhåbentlig forhindre en sådan beslutning. - At bruge interne færdigheder på en smart måde
Det kan være en udfordring at holde styr på ens medarbejderes færdigheder uden en samlet sandhedskilde. At have adgang til denne type data gør beslutningstagningen vedrørende rekruttering, bemanding og planlægning af arbejdsstyrken betydeligt mere effektiv. Et såkaldt færdighedsmodenhedsindeks kan også vise, hvor godt forskellige teammedlemmer tilegner sig uddannelse. Denne type indsigter gør det muligt at automatisere opgaver og projekter samt sikre, at den rigtige person er på det rigtige sted – alternativt tilbyde videreuddannelse tilpasset ens teams styrker og kunders efterspørgsel.
Konklusionen er at det kun er muligt at skabe vækst, hvis der er et stabilt fundament at bygge på. Fragmenterede processer og isolerede systemer skaber ofte problemer som for eksempel manglende indtægter og fejl i faktureringen. At have et komplet overblik over situationen er altså af allerstørste vigtighed, for at man kan tage sig selv og sin virksomhed videre til næste niveau.