Jabra, der på verdensplan er førende indenfor lyd og videoløsninger til virksomheder, offentliggør nu en ny undersøgelse, ’AI at Work’, som afslører, at mens mange beslutningstagere (84 %) udtrykker høj grad af tillid til AI, er det kun meget få kontoransatte (26%), der bruger det i deres daglige arbejde grundet en række opfattede udfordringer.
Denne afvigelse antyder, at selvom ledelsen er optimistisk med hensyn til AI’s potentiale, så mangler de muligvis de nødvendige visioner eller færdigheder til effektivt at implementere det på tværs af medarbejderstaben.
Undersøgelsen, der er udført blandt 1.800 AI-beslutningstagere, der er adspurgt på tværs af 6 lande og 4.200 medarbejdere fra 14 lande, fremhæver, at på trods af en stærk entusiasme omkring AI, er der en klar afvigelse mellem tillid til teknologien og dens faktiske anvendelse på arbejdspladsen. Mens 85 % af beslutningstagerne udtrykker stor interesse for kunstig intelligens, erkender langt de fleste (82%), at de er nødt til opnå en bedre forståelse for, hvordan kunstig intelligens kan forbedre effektiviteten på arbejdspladsen.
Selvom 54 % af medarbejderne mener, at AI kan forbedre deres arbejde, og 54 % føler sig sikre på deres evner til at samarbejde med AI, er der stadig et stykke vej henimod en faktisk og mere regelmæssig anvendelse på arbejdspladsen. Ifølge data fra Jabras undersøgelse skyldes det forskellige udfordringer og demografisk relaterede betragtninger:
• 90 % af medarbejderne stoler ikke på AI til opgaver, der forudsætter kreativitet og innovation. Modviljen handler ikke kun om mangel på tillid, den handler også om den tilfredshed, der kommer af at være personligt involveret i disse mere meningsfulde opgaver.
• Der er en klar generationskløft i forhold til at tage AI til sig, 47 % af Millennials og 37 % af Gen Z indikerer, at de føler sig positive over for AI, hvorimod kun 15 % af Boomers kommer med samme tilkendegivelse. Når det gælder daglig brug i arbejdsmæssige sammenhænge, angiver 28 % af Millennials og Gen Z, at de anvender AI på daglig basis, mod kun 15 % af Boomers.
• AI-beslutningstagere er relativt unge – 58 % er mellem 18 og 39 år – og 71 % er ikke fra IT-afdelingen.
Paul Sephton, Head of Brand Communications hos Jabra, siger: “Vi ser mange organisationer, der er ivrige efter at hoppe med på AI-bølgen, men nogle halter stadig efter, når det kommer til effektiv implementering og meningsfuld brug. I takt med at AI-værktøjerne hurtigt skifter i retning af at blive mere stemmedrevne fremfor at basere sig på tekst alene, er det afgørende, at virksomhederne erkender, at denne udvikling vil ændre måden, hvorpå vi interagerer med AI, hvilket kommer til at øge produktiviteten.”
“For at undgå det vi kalder ‘AI-washing’ – blot at hoppe med på AI-vognen – skal organisationer omhyggeligt evaluere de produktivitetsgevinster, som AI kan tilbyde og aktivt involvere deres medarbejdere i denne rejse. Hos Jabra tror vi på, at udnytte styrken ved kunstig intelligens, ikke blot for at øge produktiviteten, men for at dygtiggøre sine medarbejdere.”
Om Jabra
Jabra er et af verdens førende brands inden for lyd-, video- og samarbejdsløsninger – udviklet til at styrke forbrugere og virksomheder. Vi er stolte af at være en del af GN Group, og vi forpligter os til at bringe mennesker tættere på hinanden og på det, der er vigtigt for dem. Jabra’s ingeniørekspertise viser vejen og trækker på mere end 150 års pionerarbejde i GN. Dette giver os mulighed for at skabe integrerede værktøjer til kontaktcentre, kontorer og til samarbejde, så folk kan arbejde mere produktivt hvor som helst; og til at skabe 100% trådløse hovedtelefoner og earbuds, der giver forbrugerne bedre mulighed for at nyde opkald, musik og medier. www.jabra.com