I en ny rangering fremhæves de 10 mest indflydelsesrige sportsbrands på Instagram i Danmark, og her er danske tøjmærker som Planet Nusa og hummel større end giganterne Nike og Adidas.
Vores digitale virkelighed bliver mere og mere fokuseret på selvpleje og performance, og her anvender sportsbrands sig af influencermarketing.
Sportslige præstationer, stærke fællesskaber og inspirerende livsstilsindhold bruges som blikfang og bidrager til meningsfulde samtaler på Instagram.
Her er nyere danske brands som Planet Nusa og Bareen helt oppe og bide skeer med de verdensomspændende sværvægtere Nike, Adidas og New Balance, viser en ny undersøgelse.
”Danske sports- og livsstilsbrands overhaler globale giganter som Nike og Adidas på influenceraktivitet og engagement i Danmark. Det viser, at mindre aktører kan tiltrække et stort publikum med communitydrevne strategier.” siger Rikke Dyrholm, der er Team Lead CSM hos Kolsquare i Norden.
Styrken af fællesskabet
Den nye rapport fra marketingplatformen Kolsquare, som dækker perioden maj 2024 til april 2025, peger på, at brands med base i Danmark og Sverige har succes med deres communitybaserede tilgang til marketing. Det giver dem mulighed for at overgå de allerstørste globale brands i branchen, når det kommer til eksponering, interaktion og i sidste ende brandkendskab.
Rapporten benytter sig af nøgletallet Earned Media Value, som bliver brugt til at omregne, hvor mange penge et brand skulle bruge i annoncekroner på at opnå den samme eksponering gennem egne opslag.
Her er det fremadstormende sportsbrand Planet Nusa dominerende med en EMV, der løber op i næsten 12 millioner kroner. Med en engagement rate på 4,3%, som betyder at næsten hver 20. af Planet Nusas
114.000 følgere interagerer med opslagene, ligger det communitybaserede danske mærke rigtig flot til. Til sammenligning er New Balance, Adidas og Nike alle meget længere nede i top-10.
Også danske Bareen, som er grundlagt af blandt andet den tidligere klubkonge Anthon Louis, er at finde på en tredjeplads. Tøjproducenten er gået fire pladser frem på listen, har en EMV på 4,5 millioner kroner og en flot engagement rate på 5,1%.
Til gengæld er det måske lidt mindre overraskende, at legendariske og veletablerede hummel også er at finde på listen, lige i hælene på Bareen på en fjerdeplads.