Mange danske virksomheder forventer, at 2025 bliver et mere udfordrende år end 2024, hvor de sår tvivl om eget niveau af finansiel agilitet, kæmper med for mange betalingsværktøjer og savner konsolidering af finansielle data i ét system.
Derfor lancerer Pleo nu to nye løsninger, der dels forbedrer cash management og likviditetsstyring, men også forenkler økonomistyring, eliminerer tidskrævende dataindtastning og strømliner fakturahåndtering.
På trods af et stærkt økonomisk 2024 angiver næsten halvdelen af 250 danske virksomheder i en ny undersøgelse fra Pleo, at 2025 bliver et mere udfordrende år. Undersøgelsen baserer sig i alt på 3.250 finansansvarlige på tværs Europa.
Desværre viser undersøgelsen, at danske virksomheder ikke er klar til et udfordrende år, idet næsten halvdelen angiver, at de ikke har tilstrækkelig tiltro til deres egen økonomiske agilitet.
Tallene illustrerer derfor en bekymrende tendens, hvor mange virksomheder tilsyneladende ikke er klar til at kunne håndtere økonomiske udfordringer, der vil kunne påvirke deres bundlinje i det kommende år – et år, hvor 71 procent af respondenterne ellers angiver at en tryktest af deres økonomiske robusthed er vigtigere end nogensinde før.
Ineffektive værktøjer og digital overbelastning truer finansafdelingens effektivitet

Amit Kahana, Head of Credit, Treasury and Cash Management hos Pleo
Teknologi spiller en helt central rolle i, hvordan virksomheder håndterer økonomisk usikkerhed. 71 procent af de danske respondenter svarer nemlig, at værktøjer, der giver dem bedre realtidsinformation samt mulighed for at træffe hurtige og informerede beslutninger, er vigtigere end nogensinde før.
Til gengæld nævner 51 procent af respondenterne overflod af digitale værktøjer og systemer som en udfordring, og 58 procent angiver, at den store digitale jungle får dem til at vende tilbage til mere traditionelle regneark og lommeregnere.
I en tid, hvor finansielle beslutningstagere ellers burde have fokus på at styrke virksomhedens økonomiske fundament, spilder mange desværre tiden på manuelle opgaver og værktøjer, der ikke er integreret tilstrækkeligt i virksomheden.
Som leder skal man derfor handle hurtigt for at håndtere dette. Især fordi dem, der kan fokusere på kritiske arbejdsopgaver, er 108 procent mere tilbøjelige til at have god indsigt i økonomien sammenlignet med dem, der kæmper med tidskrævende manuelle opgaver. Derfor er det heller ikke overraskende, at 76 procent af virksomhederne er enige om, at konsolidering af finansielle data i ét system vil forbedre effektiviteten betragteligt.
Værktøjer designet til fremtidens finansiering
Som et svar på behovene hos de danske virksomheder udvider Pleo derfor nu sin platform med to nye løsninger, der er designet til at strømline virksomheders finansielle arbejde og drift.
Den første løsning, Pleo Faktura, håndterer en stor udfordring for mange danske virksomheder: effektiv og ubesværet håndtering og behandling af fakturaer. Pleo Faktura gør det nemlig muligt for virksomheder at forenkle hele fakturahåndteringsprocessen ved at tilbyde én samlet platform til behandling, godkendelse, betaling og bogføring af hver faktura.
Som en del af Pleo-pakken vil virksomheder nu få én samlet oversigt over alle forretningsudgifter, med udgiftshåndtering og fakturaløsninger på samme platform. Det kommer til at gøre det lettere at strømline processerne for øget effektivitet og samtidig give klar indsigt i udgifter og betalingsforpligtelser.
Derudover vil den kommende lancering af Pleos løsning til cash management give danske virksomheder bedre kontrol over deres likviditet. 73 procent af de danske virksomheder i Pleos undersøgelse angiver, at treasury-funktionen er blevet endnu vigtigere, i takt med at deres virksomhed vokser, og økonomien bliver mere kompleks at håndtere.
Treasury-værktøjerne udrulles i løbet af 2025 og vil blandt andet inkludere et finansielt dashboard, der giver virksomheder en samlet oversigt over deres midler samt automatiserede og integrerede overførsler mellem alle deres bankkonti og Pleo Wallet. Derudover vil værktøjerne optimere virksomhedens udgifter ved at reducere valutaomkostninger og sikre fuldt udbytte af overskydende likviditet.
Nye og eksisterende Pleo-kunder vil blive inviteret til at få tidlig adgang til værktøjerne i løbet af første halvår af 2025.
Treasury-værktøjerne letter dermed beslutningstagning og forbedrer cash management hos virksomhederne. Derudover inkluderer værktøjerne også konfigurerbare alarmer, der informerer virksomheden om ændringer i økonomien og treasury-konti, der genererer afkast. På denne måde vil man som virksomhed hurtigt kunne tilpasse sig ændringer på markedet og optimere den finansielle styring.
“I de seneste år har finansafdelingens rolle udviklet sig drastisk for at imødekomme kompleksiteterne i et stadigt mere udfordrende økonomisk miljø. Men den nødvendige teknologi er desværre ikke fulgt med, og indsigten i cashflow og økonomi er kun blevet dårligere. Og det er det på høje tid at få ændret på,” siger Amit Kahana, Head of Credit, Treasury and Cash Management hos Pleo, og fortsætter:
“Fundamentet i Pleos arbejde er at gøre livet lettere for finansafdelingen hos vores kunder. Automatisering af manuelle arbejdsgange, processer, afstemning og integration med deres øvrige værktøjer er et helt essentielt led i det arbejde. Derfor glæder jeg mig meget til at få udrullet de to nye løsninger i Danmark.”
Læs mere om Pleos cash management løsning her.
Læs mere om Pleo Faktura her.
Om Pleo
Pleo er en smart løsning til håndtering af virksomhedsudgifter i fremsynede teams. Vores intelligente firmakort giver tusindvis af virksomheder i hele Europa overblik over udgifter og forbrug på tværs af teams og afdelinger. Pleo har mere end 33.000 kunder, der bruger funktioner som abonnementsoverblik, udgiftskategorisering, fakturabetaling, e-mailsynkronisering og direkte tilbagebetaling af private udlæg til at transformere virksomhedernes udgiftshåndtering og give økonomiafdelingerne overblik i realtid.
Pleo blev grundlagt i København i 2015 af fintech-veteranerne Jeppe Rindom og Niccolo Perra, som begge er serieentreprenører med flere års erfaring i at opbygge succesfulde finansielle produkter. I dag består Pleo-teamet af mere end næsten 900 medarbejdere, og virksomheden har ti kontorer i henholdsvis Amsterdam, Berlin, Chennai, København, Lissabon, London, Madrid, Montreal, Paris og Stockholm.