Hver tiende onlinekøb returneres efter årets mest travle shoppingperiode i november og december – en periode, der genererer returneringer svarende til varer for 122 milliarder dollars.
Det viser en ny rapport fra Salesforce.
Den intense shoppingperiode, der strækker sig fra Black Friday og julehandlen til januarudsalget, skaber rekordomsætning inden for e-handel. Men bag facaden vokser bjerget af returpakker.
En ny rapport fra Salesforce, baseret på data fra 1,5 milliarder forbrugere verden over viser, at antallet af returneringer er steget med 28 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
En nærmere analyse af dataene viser, at e-handlens to superstjerner, Black Friday og Cyber Week, har den laveste andel af returneringer. Til gengæld stiger antallet af returpakker markant, efter julegaverne er åbnet. Faktisk genererer juletiden op til 200 procent flere returneringer end Black Friday og Cyber Week.
Kunstig intelligens kan mindske overproduktion
Mens pakkerne bliver sendt i pendulfart mellem kunder og virksomheder, vokser kravene om mere grønne løsninger – og dét presser virksomhederne til at tænke i nye baner. Ifølge Adam Tekaia, VP Sales Commerce Cloud & Revenue Cloud hos Salesforce Danmark, kan kunstig intelligens spille en nøglerolle i at tackle udfordringen:
”AI kan anvende data om returpakker til at optimere leveringsruter og forbedre koordinering i transporten,” forklarer han og fremhæver også, hvordan AI kan hjælpe med at håndtere returnerede varer. Teknologien kan nemlig vurdere, om et produkt skal repareres, genanvendes eller sælges videre:
”Med AI kan virksomheder bedre forudse, hvor mange varer der bliver returneret og dermed tilpasse deres lagerstyring derefter. Og det vil mindske overproduktion,” siger han.
Men AI alene kan ikke løse problemet. Forbrugernes adfærd spiller en mindst lige så stor rolle, påpeger Tekaia. Han henviser til fænomener som try-on haul og såkaldt bracketing, hvor kunder bevidst bestiller flere varer eller størrelser med henblik på at returnere det, de ikke ønsker.
”Forbrugerne har det sidste ord. Deres valg og vaner har en helt afgørende betydning for, hvor stor en klimapåvirkning e-handlen får. Hvis vi skal vende den stigende tendens med returpakker, kræver det handling fra både virksomheder og forbrugere,” afslutter Adam Tekaia.
Om undersøgelsen:
Salesforce har analyseret data fra over 1,5 milliarder forbrugere i 89 lande med fokus på 15 nøglemarkeder, herunder Danmark. Analysen omfatter data om handler, returneringer og forsendelser fra de seneste ti kvartaler for at kortlægge trends og udviklinger inden for e-handel.
Om Salesforce
Salesforce gør det muligt for virksomheder i alle størrelser og brancher at komme i kontakt med deres kunder ved hjælp af AI + data + CRM. For mere information om Salesforce (NYSE: CRM), besøg: www.salesforce.com.