Skal medarbejderne have lov til at vælge, hvilken hardware virksomheden stiller til rådighed for dem? Ifølge en nordisk IT-undersøgelse er danske virksomheder temmelig uafklarede.
De fleste virksomheder inddrager brugerne på et eller andet plan, før de afgiver store ordrer på virksomhedens hardware.
Men en nordisk IT-undersøgelse foretaget af analysebureauet YouGov på vegne af Panasonic Toughbook viser, at 8 procent af de danske virksomheder “slet ikke” inddrager deres medarbejdere i dette spørgsmål.
Langt de fleste respondenter svarer dog, at de faktisk inddrager brugerne, 49 procent af dem endda “i høj grad”.
Ifølge Stefan Lindau, nordisk landechef for Panasonic Toughbook, spiller personlige præferencer en vigtig rolle, når det gælder brugen af computere og tablets. Hvis der slet ikke tages hensyn til medarbejdernes personlige præferencer, har enhederne en tendens til at blive udskiftet i løbet af kort tid, hvilket bidrager til det globale problem med elektronisk affald.
“Hvis nøglemedarbejdere ikke er tilfredse med de enheder, de får stillet til rådighed, lykkes de som regel med at få dem udskiftet med nogle andre. Virksomhederne har et ansvar for at få computere og tablets til at holde så længe som muligt, og derfor kan det nemt ende med at blive unødigt dyrt og et selvmål i forhold til bæredygtighed, hvis man slet ikke involverer brugerne,” siger han.
Stefan Lindau indrømmer dog også, at hardwareindkøb kan være kompliceret, i den forstand at det i nogle tilfælde ikke vil give mening at involvere brugerne indgående. Han nævner redningstjenester som et eksempel på brugere, der har brug for enheder, der er skræddersyet til jobbet – selv om de personligt ville foretrække noget andet.
“Hvis man alene lader brugerne bestemme, kan de ende med at vælge de forkerte produkter, da vi alle har en tendens til at vælge produkter, som vi allerede kender og er fortrolige med. Mange medarbejdere har for eksempel brug for en robust enhed for at kunne udføre deres arbejde bedst muligt. Især når det drejer sig om redningspersonale i brandvæsen, ambulancetjenester og politistyrker. Desværre findes der ikke en universalløsning på dette område, hvilket forskellene i undersøgelsens resultater illustrerer glimrende,” siger han.
Den nordiske undersøgelse viser også, at 38 procent af de danske virksomheder udskifter computere og tablets inden for 3 år, selv om de fleste eksperter er enige om, at moderne computere og tablets bør kunne holde i mindst 5 år.
Panasonic står bag produktserien Toughbook, som består af robuste computere og tablets, der kan modstå rystelser, vand- og støvpåvirkninger samt at blive tabt fra stor højde. Produkterne bruges af f.eks. serviceteknikere, lagerarbejdere, redningstjenester, militæret og byggebranchen og har lang holdbarhed.
Danske respondenter svarer følgende på spørgsmålet ”I hvilken grad spørger/inddrager din virksomhed slutbrugerne af virksomhedens computere og tablets, inden købet foretages?”
Slet ikke | 8 procent |
I nogen grad | 40 procent |
I høj grad | 49 procent |
Ved ikke | 2 procent |
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev foretaget af YouGov på vegne af Panasonic TOUGHBOOK. Den omfatter et udsnit af danske virksomheder i kategorierne små (under 50 ansatte), mellemstore (51-500 ansatte) og store virksomheder (+500 ansatte). Undersøgelsen blev gennemført ved hjælp af interviews med IT-chefer i 321 virksomheder på tværs af forskellige demografier.
Om Panasonic Group
Panasonic Group, en global leder inden for udvikling af innovative teknologier og løsninger til en bred vifte af forbrugerelektronik, bolig-, bil-, industri-, kommunikations- og energiapplikationer over hele verden, skiftede den 1. april 2022 til et driftsselskabssystem med Panasonic Holdings Corporation som holdingselskab og otte virksomheder placeret under dets paraply. Panasonic Group blev etableret i 1918 og har siden forsøgt at bruge sine teknologier til at forbedre forholdene for mennesker og samfund over hele verden. Gruppen fortsætter med at drive sine forretninger baseret på de oprindelige principper, som sigter mod at skabe ny værdi og tilbyde bæredygtige løsninger. Panasonic Group rapporterede et nettosalg på 54,02 milliarder euro for det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2021. Panasonic Group sigter mod at levere overlegne produkter og tjenester for at hjælpe sine kunder med at leve et bedre liv. Læs mere om Panasonic Group her: https://holdings.panasonic/global/
Om Panasonic Connect Europe
Panasonic Connect Europe startede sin drift den 1. oktober 2021 og har skabt en ny B2B-organisation med fokus på agilitet og smidighed. Med mere end 400 medarbejdere under ledelse af CEO Hiroyuki Nishiuma har virksomheden til formål at bidrage til sine kunders succes med innovative produkter samt integrerede systemer og tjenester – alt sammen designet til at levere sin vision om Change Work, Advance Society og Connect to Tomorrow.
Panasonic Connect Europe har hovedkvarter i Wiesbaden og består af følgende forretningsenheder:
Mobile Solutions Business Division hjælper mobile medarbejdere med at forbedre produktiviteten gennem en række robuste Toughbook-notebooks, tablets og håndholdte enheder.
Media Entertainment Business Division, som også omfatter Visual System Solutions, tilbyder projektorer og skærme i høj kvalitet, samt Broadcast & ProAV, som tilbyder smarte løsninger til live-produktioner. Dette omfatter PTZ- og systemkameraer, videokameraer, Kairos IT/IP-platform, switchere og robotløsninger, der i vid udstrækning anvendes til optagelser af live-events, sportsproduktion, tv-produktion og virtuelle events.
Business and Industry Solutions der leverer skræddersyede teknologiløsninger med fokus på detailhandel, logistik og produktion med den unikke Gemba Process Innovation-tilgang. Målet er at øge driftseffektiviteten og forbedre kundeoplevelsen ved at hjælpe virksomheder med at yde deres bedste hver dag.
Panasonic Factory Solutions Europe sælger en bred vifte af intelligente fabriksløsninger, herunder digitale produktionsløsninger, robot- og svejsesystemer og softwareløsninger.